Barbecueweer doet vraag naar zomergroenten stijgen
nieuwsHalfweg 2008 klokt de Reo-omzet af op ongeveer 82 miljoen euro. Bijna zes procent meer dan vorig jaar. "Een omzetstijging voor de veiling betekent eenzelfde verhaal voor haar producenten", stelt Reo-directeur Paul Demyttenaere in Het Nieuwsblad. "Maar je hoort voorlopig weinig hoerageroep bij de boeren en tuinders. Want de telers noteren stijgende productiekosten terwijl de prijsvorming op hetzelfde peil bleef als vorig jaar. De Reo Veiling plant voor het najaar speciale acties om de klant dichter bij het product te brengen".
''De slaprijzen waren begin dit jaar ronduit slecht. In april en mei was sprake van een klein herstel. Intussen doen de slaprijzen het weer minder goed. De gemiddelde prijsvorming ligt vandaag vier eurocent per slakrop lager dan halfweg vorig jaar. Warm barbecueweer kan voor een ommekeer zorgen''. Hetzelfde voor tomaten en komkommers. De huidige zomerpiek vertaalde zich niet direct op de Reo-veilingklokken. Daarvoor zomert het nog niet lang genoeg. "We duimen voor een lange periode met hoogzomer", zegt Demyttenaere.
De tuinders zijn even verlost van hun dure energiekosten. "De hoge energierekening moet worden aangepakt om de (glas)tuinbouw concurrentieel te houden. Dat mondt misschien uit in een verschuiving van teelten. In een serre met veldsla moet minder worden gestookt dan in een serre met tomaten. De veiling houdt straks een enquête bij haar producenten om te achterhalen welke producten ze nog willen uitplanten voor de winter. Die informatie laat ons toe om prognoses over aanvoercijfers te maken, te anticiperen op eventuele marktschommelingen en het volume van teeltverschuivingen enigszins beheersbaar te houden", aldus nog de Reo-directeur.(MP)