BV's ontwerpen frietvork voor Week van de Friet
nieuwsVorig jaar bezocht 48 procent van de Vlamingen tussen 15 en 65 jaar in de Week van de Friet een frituur. Volgens onderzoek van InSites Consulting bezoekt 18 procent van de Vlamingen tussen 15 en 65 jaar wekelijks een frituur en 55 procent minstens één keer per maand. Het aantal bezoeken neemt af naarmate mensen ouder worden. De frituren hebben een positief imago en. Drie op vier Vlamingen heeft een favoriete frituur.
De Week van de Friet is een gezamenlijk initiatief van VLAM en de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven. De campagne werd in 2000 voor het eerst georganiseerd om het frietverbruik te onderhouden en stimuleren. De campagne moet ook de aardappelafzet stimuleren. Elke frituur heeft dagelijks circa 65 kilogram ongeschilde of 50 kilogram geschilde aardappelen nodig voor de bereiding van de goudgele staafjes. Alle 2.700 Vlaamse frituren verwerken dagelijks 175.500 kilogram aardappelen.(KS)
Meer informatie: Week van de Friet