nieuws

Ambitieuze streefdoelen voor biobrandstof in India

nieuws
De Indiase regering streeft ernaar om tegen 2017 het aandeel van biodiesel en bio-ethanol in transportbrandstoffen op te trekken tot twintig procent. De beslissing is opmerkelijk omdat critici de voorbije maanden de biobrandstoffen de zwarte piet toeschoven toen de voedselprijzen begonnen te stijgen. Veel landen, waaronder India, moesten exportbeperkingen invoeren om voedseltekorten te vermijden. In India woedt sowieso al een bitse strijd om grond als gevolg van de oprukkende industrialisering.
15 september 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:44
De Indiase regering streeft ernaar om tegen 2017 het aandeel van biodiesel en bio-ethanol in transportbrandstoffen op te trekken tot twintig procent. De beslissing is opmerkelijk omdat critici de voorbije maanden de biobrandstoffen de zwarte piet toeschoven toen de voedselprijzen begonnen te stijgen. Veel landen, waaronder India, moesten exportbeperkingen invoeren om voedseltekorten te vermijden. In India woedt sowieso al een bitse strijd om grond als gevolg van de oprukkende industrialisering.

India importeert zeventig procent van de olie die het land verbruikt. Daarom heeft de regering er bij de oliebedrijven reeds op aangedrongen om zo'n vijf procent ethanol bij te mengen in de benzine. Het is de bedoeling om dat streefcijfer volgende maand reeds te verdubbelen. Dan start immers de verwerking van de nieuwe suikerrietoogst.

De econoom Don Mitchell van de Wereldbank heeft onlangs laten verstaan dat de forse verhoging van de productie van biobrandstof in de EU en de VS de belangrijkste oorzaak is van de wereldwijd gestegen voedselprijzen. Een hogere bijmengplicht voor biobrandstof zal de Indiase boeren er onvermijdelijk toe aanzetten om minder graan voor de voedselproductie in te zaaien, zegt de econoom T.K. Bhaumik van de Indiase handelskamer Assocham.

"Landbouwgrond is niet elastisch. Indien de boeren goede prijzen krijgen om oliehoudende gewassen of maïs te telen voor de productie van biobrandstof, dan is het duidelijk dat ze de graanproductie opzij zullen schuiven", zegt Bhaumik. De voorbije jaren is het brandstofverbruik in India op jaarbasis met zeven procent toegenomen, waardoor uiteraard ook de behoefte aan biobrandstof evenredig toeneemt. "En waar zal die biobrandstof vandaan komen? Een verhoging van de productiviteit in de landbouwsector zal niet volstaan".

Het gebruik van ethanol werd reeds succesvol geïntroduceerd in India, maar op biodiesel is het nog wachten. Volgens analisten consumeert India jaarlijks veertig miljoen ton diesel en ongeveer negen miljoen ton benzine. In 2003 werden al plannen aangekondigd om vijf procent van het dieselverbruik te vervangen door biodiesel afkomstig van de jatrophaplant. Omdat ministers het niet eens raakten over subsidies voor dit project, hebben diverse bedrijven investeringsplannen in de koelkast gestopt.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek