Voedingsindustrie lanceert Nutri-Pact voor gezondere winkelkar

In de strijd tegen obesitas en andere gezondheidsproblemen lanceren handelsfederatie Comeos en voedselfederatie Fevia het ‘Nutri-Pact’. Hiermee willen beide organisaties consumenten aanzetten tot gezondere keuzes. Dit pact is de opvolger van het ‘Convenant Evenwichtige Voeding’, dat liep voor de periode 2012-2020. Toen ging het aantal verkochte kilocalorieën in de supermarkten met twee procent naar beneden.

12 oktober 2023  – Laatst bijgewerkt om 12 oktober 2023 16:10
Lees meer over:
winkelmandje winkelkar supermarkt

Fevia en Comeos noemen de strijd tegen obesitas en overgewicht een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Ze willen daarom proactief blijven werken aan een evenwichtiger voedingsaanbod. "Met het 'Nutri-Pact: een Coalitie voor Beter Eten' formuleren onze leden een waaier aan ambities en engagementen waarop ze nu en in de volgende jaren zullen inzetten", luidt het.

Consument én producent

Waar het vorige pact uitsluitend werkte op het niveau van de producent, wordt er dit keer ook naar de consument gekeken. Zo worden er experimenten gedaan met 'nudging', waarbij betere voeding meer in het oog springt in de rekken. Dit moet de consument aanzetten om gezondere keuzes te maken. Ook moedigen de federaties de voedingsbedrijven aan om extra informatie te verschaffen over de nutritionele kwaliteit, bijvoorbeeld aan de hand van nutri-scores op de verpakking.

Wat de producent betreft, blijft men inzetten op de prioriteiten van de Food Based Dietary Guidelines: meer volkoren granen, groenten en fruit, peulvruchten en noten en zaden in het productaanbod. Waar mogelijk blijft men ook vragen om het suiker- en zoutgehalte te verminderen en het vezelgehalte te verhogen in producten. Twee wetenschappelijke rapporten die Sciensano zal publiceren, vormen de basis voor verdere productherformuleringen.

Voor producten waar zulke aanpassingen niet (meer) mogelijk zijn, kan er volgens het pact nog steeds worden ingezet op kleinere portiegroottes en meer bewustwording.

Fevia en Comeos vragen steun van de overheid in hun initiatief. Dat kan door middel van peilingen, campagnes en een bredere samenwerking met onder meer de horeca.

Zuivelindustrie: 15 procent minder suikers

De zuivelindustrie reageert alvast positief op de voornemens. Aan het einde van het vorige convenant gingen hun toegevoegde suikers met 12 procent omlaag, een jaar later was dat al 15 procent. Bijna het dubbele van de beoogde 8 procent van het convenant.

"Ik ben zeer trots op de grote inspanningen van onze leden om toegevoegde suikers te verminderen. Dit is niet zo evident als het lijkt", zegt Lien Callewaert, directeur bij de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). "Het verminderen van het gehalte toegevoegde suikers dient stapsgewijs te gebeuren zodat consumenten kunnen wennen aan de minder zoete smaak. Zo wordt vermeden dat de consument het product links laat liggen door de smaakverandering."

Het aanpassen van de recepten was één piste die gevolgd werd mm producten met minder of geen toegevoegde suikers te verkrijgen. Maar ook nieuwe, innovatieve technieken zoals lactose-splitsing, werden ingezet om een gelijkaardig smaakprofiel te bekomen. "Onze zuivelbedrijven hebben ook actief ingezet op de uitbreiding van de gamma's van producten zonder toegevoegde suiker, zoals bijvoorbeeld natuuryoghurt", benadrukt Callewaert die erop wijst dat het voorbije engagement geen eindpunt is. "BCZ en al haar leden zullen zich ook binnen het nieuwe Nutri-Pact actief blijven inzetten om te innoveren en de nutritionele kwaliteiten van zuivelproducten nog verder te verbeteren", klinkt het.

Bron: Eigen berichtgeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek