nieuws

"Vleespromotie is geen boodschap van algemeen nut"

nieuws
Groen!-volksvertegenwoordiger Hermes Sanctorum klaagt aan dat de VRT al drie jaar weigert om gratis zendtijd te geven aan het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). “De VRT-jury zou niet mogen bepalen dat vleesmatiging geen maatschappelijk relevant thema is”, zegt Sanctorum. Hij is er evenmin mee akkoord dat vleespromotie wordt verpakt als boodschap van algemeen nut.
11 februari 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14
Lees meer over:

Groen!-volksvertegenwoordiger Hermes Sanctorum klaagt in de kranten van vrijdag aan dat de VRT al drie jaar weigert om gratis zendtijd te geven aan het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). “De VRT-jury redeneert dat vleesmatiging geen maatschappelijk relevant thema is”, zegt Sanctorum, “maar dat is toch helemaal niet aan hen om te bepalen.” Hij is er evenmin mee akkoord dat vleespromotie wordt verpakt als boodschap van algemeen nut.

De VRT kent elk jaar gratis zendtijd toe aan organisaties die een maatschappelijk relevante boodschap uitdragen. Dit jaar gaat de begeerde zendtijd onder meer naar het Rode Kruis, de Kankerliga, Unicef, Welzijnszorg, 11.11.11, WWF, de Drugslijn en de Bond zonder Naam. EVA, het Ethisch Vegetarisch Alternatief dat mensen ertoe wil aanzetten om minder vlees te eten, probeert ook al drie jaar om gratis zendtijd te bemachtigen, maar vist achter het net. “Is vleesmatiging dan niet maatschappelijk relevant”, vraagt Hermes Sanctorum zich af.

Brigitte Vermeersch, VRT-woordvoerster, verklaart dat EVA in principe in aanmerking komt voor gratis zendtijd. “Jaarlijks krijgen we echter dubbel zo veel aanvragen als waarvoor ruimte is. De voorrang voor gratis zendtijd gaat daarom naar organisaties die zich bekommeren om de derde wereld, om andersvaliden, armoede, welzijn, enz.”, legt de woordvoerster uit. Dat EVA uit de boot viel, komt volgens minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) omdat het thema, de promotie van donderdag Veggiedag, niet past binnen de thema’s waaraan de VRT grote prioriteit toekent.

De minister verduidelijkt dat de VRT twee soorten boodschappen van algemeen nut heeft: de één tegen betaling en de ander gratis. Met die gratis zendtijd wil de VRT die campagnes ondersteunen waar ze zich als organisatie volledig achter kan scharen en die overeenstemmen met de sociale meerwaarden die ze zelf wil uitdragen. De VRT doet dit volgens Lieten vanuit de eigen maatschappelijke motivatie.

Lieten wijst er nog op dat ook het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), dat onder meer verantwoordelijk is voor de vleeskeurmerken Certus, Meritus en Meesterlyck, niet in aanmerking is gekomen voor deze gratis campagnes van algemeen nut. “Net als EVA kan VLAM tegen betaling boodschappen van algemeen nut laten uitzenden”, verklaart de minister.

Hermes Sanctorum gaat niet akkoord met die uitleg. Hij vindt dat het de taak is van de overheid en niet van de VRT om gratis zendtijd toe te kennen aan boodschappen van algemeen nut. “Voor VLAM is de korting voor een boodschap van algemeen nut zeer interessant, maar EVA kan als organisatie met een klein budget datzelfde bedrag niet ophoesten”, hekelt het Vlaams parlementslid.

De stempel 'boodschap van algemeen nut' beschouwt hij als een zeer sterk merk. “Dan stel ik me de vraag of het verantwoord is dat de vleesindustrie daar ook gebruik van mag maken”, zegt Sanctorum. Hij stelt vast dat de Vlaamse overheid weinig moeite doet om vleesmatiging te promoten. “Het dagelijks stuk vlees op ons bord is nog altijd een heilig huisje in Vlaanderen. Bovendien is de vleessector een belangrijk onderdeel van de industrie in Vlaanderen, waar men niet aan wil tornen”, besluit het Groen!-parlementslid.

Bron: Metro/Het Nieuwblad/eigen verslaggeving

Beeld: Groen!

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek