VLAM richt pijlen op wereldmarkt met Conference
nieuwsNaast het consolideren en uitbreiden van de positie op kernmarkten Duitsland en Frankrijk wil het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) vooral ook nieuwe afzetmarkten veroveren om de exportverliezen in Rusland te compenseren. Op korte termijn wordt ingezet op Noord-Italië, Servië, Kroatië en India. Ook in Canada wordt de markt verkend en de mogelijkheden bekeken om Belgische Conference-papieren de Atlantische Oceaan over te sturen.
Via gerichte reclamecampagnes wil VLAM met de Belgische groenten en fruit het wijde sop kiezen en nieuwe markten aanboren. De algemene marktdoelstelling is het verbeteren van de concurrentie- en marktpositie van de Vlaamse groente- en fruitsector. "Voor groenten wordt het Flandria-keurmerk daarbij uitgespeeld, voor fruit moet het imago en de bekendheid als kwaliteitsproduct het verschil maken", licht landbouwminister Joke Schauvliege toe op vraag van Jelle Engelbosch (N-VA), Vlaams volksvertegenwoordiger.
De kernmarkten blijven Duitsland en Frankrijk, maar er wordt ook specifieke aandacht besteedt aan Spanje. Buiten de EU zijn de aandachtsmarkten Japan, de Verenigde Staten, Canada, China/Hong Kong, de Verenigde Arabische Emiraten en Rusland. In al deze landen zal VLAM dit jaar aanwezig zijn op beurzen en gericht adverteren via de vakpers. De Conference-peer speelt daarbij een belangrijke rol. Onder meer in Duitsland is het één van dé Belgische uithangborden. In Canada moet het dat dit jaar worden.
"Die introducties komen als geroepen", reageert Engelbosch. "Als de Russische boycot ons één ding leert, is het wel dat we elke dag opnieuw op zoek moeten naar nieuwe stabiele afzetmarkten. Onze telers moeten eerlijke prijzen krijgen voor hun producten. Vandaag is men genoodzaakt om zelfs onder de kostprijs te verkopen aan Litouwen en Wit-Rusland, waar blijkbaar smokkelende tussenpersonen richting Rusland met de winsten gaan lopen."
Beeld: VLAM