nieuws

VLAM reorganiseert exportcel met nieuw team Frankrijk

nieuws
Ondanks de speurtocht naar nieuwe, verre afzetmarkten blijven onze buurlanden met grote voorsprong de belangrijkste bestemmingen voor onze landbouwproducten. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) onderhoudt dan ook nauwe banden met buitenlandse handel en pers, en stelde zopas een nieuw team aan dat de relaties met Frankrijk en Zuid-Europa behartigt, met Brussel als uitvalsbasis. 18 procent van de uitvoer van Belgische agro- en voedingsproducten gaat naar Frankrijk.
24 maart 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:34
Lees meer over:

Ondanks de speurtocht naar nieuwe, verre afzetmarkten blijven onze buurlanden met grote voorsprong de belangrijkste bestemmingen voor onze landbouwproducten. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) onderhoudt dan ook nauwe banden met buitenlandse handel en pers, en stelde zopas een nieuw team aan dat de relaties met Frankrijk en Zuid-Europa behartigt, met Brussel als uitvalsbasis. 18 procent van de uitvoer van Belgische agro- en voedingsproducten gaat naar Frankrijk.

VLAM heeft een nieuw team samengesteld dat de handel in land- en tuinbouwproducten met Frankrijk moet ondersteunen, en voortaan ook de Zuid-Europese markt zal opvolgen. Vanessa Ringler heeft bij Univeg de nodige internationale ervaring opgedaan en gaat bij de VLAM-exportcel aan de slag als business development manager. Merve Ozler wordt als communicatieverantwoordelijke het aanspreekpunt voor Franse journalisten en zal alle Franstalige communicatie van VLAM helpen stroomlijnen.

Het team Frankrijk en Zuid-Europa zal voortaan vanuit Brussel opereren, wat hen de kans geeft nauw samen te werken met andere collega’s die actief zijn in het expertisecentrum B2B-Export van VLAM. Naast een team voor regio Frankrijk en Zuid-Europa heeft VLAM immers ook een team dat zich richt op de Duitse en Oost-Europese markt. Buiten deze kernmarkten concentreert VLAM zich op het ontwikkelen van nieuwe markten.

“Als buurland vormt Frankrijk een belangrijke bestemming voor de Belgische versproducten”, aldus VLAM. “Want nabij betekent ook ultravers, minder voedselkilometers en meer flexibiliteit. Die goede handelsrelatie uit zich ook in de handelscijfers. In de totale korf van Belgische agro- en voedingsproducten vertegenwoordigt Frankrijk 18 procent van onze export.”

Het Franse aandeel in de export van Belgische sierteeltproducten staat ruim op de eerste plaats, met 37 procent. Ook Belgische groenten, waar versheid een cruciaal aankoopcriterium is, doen het goed op de Franse markt met een exportaandeel van 32 procent. Verse aardappelen staan met 25 procent op de derde plaats, gevolgd door vers fruit met 24 procent. Ook vers vlees doet het goed. Gemiddeld gaat 20 procent van het Belgische vlees naar Frankrijk, waarbij kip (36 procent) en rundvlees (25 procent) de belangrijkste producten vormen voor de Franse markt.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek