VLAM gaat lokale vis extra in de kijker zetten

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) start binnenkort een nieuwe campagne om het leed van de vissers door de coronacrisis te verlichten. Dat zei minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams Parlement na een vraag van Jeremie Vaneeckhout (Groen). Door het wegvallen van de horeca en de openbare markten is de verkoop van vis fel gedaald waardoor de prijs gemiddeld met bijna een derde is gezakt.
6 mei 2020  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:54

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) start binnenkort een nieuwe campagne om het leed van de vissers door de coronacrisis te verlichten. Dat zei minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams Parlement na een vraag van Jeremie Vaneeckhout (Groen). Door het wegvallen van de horeca en de openbare markten is de verkoop van vis fel gedaald waardoor de prijs gemiddeld met bijna een derde is gezakt.

Sinds het uitbreken van de coronapandemie heeft VLAM zijn werking bijgestuurd en volop ingezet op zijn receptenplatform ‘Lekker van bij ons’, onder de hashtag #lekkerinuwkot. Dat lijkt ook zijn vruchten af te werpen, want de website weet sinds het uitbreken van de crisis een recordaantal bezoekers te lokken. “Dat is de positieve kant van heel het verhaal”, zegt minister Crevits. “De Vlaming lijkt lokale, seizoensgebonden producten opnieuw te ontdekken en koopt mee rechtstreeks bij de boer.”

Om de zwaar getroffen visserijsector vooruit te helpen, gaat VLAM extra acties ondernemen om vis op de website 'Lekker van bij ons' nog meer in de kijker te zetten. “Er werd al een lijst gepubliceerd met alle vishandelaars die tijdens de crisis open blijven. Binnenkort start een nieuwe campagne om 'Lekker van bij ons' als merk in de kijker te zetten, ook hier zullen gerechten met vis onderdeel van uitmaken”, legt de minister uit.

Ze wijst erop dat VLAM ook een campagne zal starten om de consument meer en andere soorten Noordzeevis te doen eten. “Naast de ‘Vis van het Jaar’, een initiatief dat al 32 jaar bestaat, zullen er elk seizoen ook drie andere soorten in de kijker gezet worden. Daarnaast komen er ook bij de lokale vishandelaars acties om de consument aan te moedigen om regelmatig een stukje vis van bij ons op het thuismenu te zetten.”

Jeremie Vaneeckhout toonde zich tevreden met deze bijkomende promotieacties, maar vroeg de minister ook oog te hebben voor de rest van de keten in de visserijsector. “Ik ben niet alleen bezorgd om de vissers in deze moeilijke omstandigheden, maar ook bijvoorbeeld om de veilingen. Redden zij het zonder steun”, vroeg hij zich af. Het Groen-parlementslid drong er bij de minister op aan om ook een lange termijnplan voor de visserijsector op te maken, zeker met oog op de nakende brexit. “Het kan niet dat de sector van de ene crisis in de andere terechtkomt. We moeten nadenken hoe we de sector de komende tien jaar stabiele vooruitzichten kunnen bieden.” 

Bron: Eigen verslaggeving/Belga

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek