Snelheidsverlaging op autosnelwegen in Nederland zorgde voor meer stikstofneerslag op natuur

Opnieuw ligt de vergunningverlening van woningbouwprojecten in Nederland stil vanwege het stikstofprobleem. De snelheidsverlaging op de snelwegen blijkt door meer sluipverkeer juist voor een hogere stikstofdepositie op kwetsbare natuur te hebben gezorgd.

27 april 2022  – Laatst bijgewerkt om 27 april 2022 22:09
Lees meer over:

De rechter in Haarlem oordeelde afgelopen vrijdag dat de verlaging van de maximumsnelheid op de snelweg van 130 naar 100 kilometer per uur niet meer ingezet kan worden om elders meer stikstof te kunnen uitstoten, het maken van zogeheten stikstofruimte. Dat is de Nederlandse manier van “salderen”.

Overheden verzamelen vrijgekomen stikstofruimte in het stikstofregistratiesysteem. Uit die stikstofbank kunnen ze ook weer stikstofruimte 'opnemen', waardoor projecten die stikstof uitstoten toch uitgevoerd mogen worden.

Snelheidsverlaging

Tot nu toe is de snelheidsverlaging nog altijd de enige concrete maatregel die stikstofruimte aan de stikstofbank had toegevoegd. Daardoor konden overheden groen licht geven voor zo'n 33.000 woningen. In Egmond aan den Hoef zouden 163 van die woningen komen, maar de rechtbank Noord-Holland vernietigde vorige week de vergunning.

Minister voor Natuur en Stikstof Christianne Van der Wal legde het opnemen van stikstofruimte uit de bank eerder deze maand al aan banden, omdat ze al twijfels had over de juridische houdbaarheid ervan. De stikstofwinst bleek moeilijk vast te stellen, doordat het aantal auto's op de weg sterk wisselt, bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis. Daarnaast bleken niet alle stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden van de maatregel te profiteren. Sterker nog: door de snelheidsverlaging neemt de stikstofneerslag op sommige van die natuurgebieden juist toe, omdat automobilisten andere wegen nemen, die soms dichter langs kwetsbare gebieden lopen. Dat zou blijken uit een aantal rapporten van het Nederlands ministerie van Landbouw.

Stikstofruimte alweer op

Die conclusies brengen de hoge woningbouwambities van het kabinet nu in de problemen. Andere stikstofruimte om woningbouwprojecten te vergunnen is niet direct voorhanden. Op termijn levert de uitkoop van varkensboeren extra ruimte op voor in de stikstofbank, maar daar zijn alleen woningbouwprojecten in de buurt van de uitgekochte boeren bij gebaat, in het zuiden en oosten van Nederland.

Toch is het terugdraaien van de snelheidsverlaging is niet aan de orde. De overgebleven stikstofruimte van de maatregel komt ten goede aan de natuur, laat een woordvoerder van de minister weten.

Bron: NOS.nl

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek