Reclame voor "milieuvriendelijke bont" is misleidend
nieuwsDe Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) verbiedt een reclamecampagne die zegt dat bont milieuvriendelijk is. De campagne ging uit van de Europese pelsdierkwekersvereniging EFBA. Het verbod op de reclame komt er na een klacht van de Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA. Die is tevreden dat de campagne door ASA werd bestempeld als "misleidend".
De advertenties van de Europese pelsdierkwekers verschenen in The Parliament Magazine onder de kop: "Waarom het milieuvriendelijk is om bont te dragen". Volgens de European Fur Breeders Association (EFBA) en de Internationale Bonthandelsfederatie is bont een "milieuvriendelijk want duurzaam" product. Zij voeren aan dat nertsenjassen "30 jaar of langer dan het meeste textiel" kunnen meegaan en bont gerecycleerd kan worden in tassen en kussens. Het is bovendien een "natuurlijk, afbreekbaar en biologisch product".
Maar ASA verbiedt de advertentie omdat EFBA en de bonthandelaars niet afdoende kunnen aantonen dat bont geen milieuschade veroorzaakt, rekening houdend met de volledige levenscyclus van het product van fabricage tot verkoop. Een absolute bewering als "bont is milieuvriendelijk" is misleidend, besluit ASA. De bontsector mag wel claimen dat bontproductie minder CO2-uitstoot dan producten uit niet-hernieuwbare grondstoffen. Op dat vlak wordt de klacht van GAIA niet weerhouden.
GAIA baseerde haar klacht bij de Britse reclamewaakhond onder andere op het rapport uit 2011 van milieuonderzoeksbureau CE Delft over de impact van de productie van nertsenbont op het milieu. Het rapport toont aan dat het negatieve effect op het klimaat van één kg nertsenbont vijf maal hoger is dan dat van de productie van wol, dat van alle ander textiel de grootste schadelijke impact heeft op het milieu.
Meer info: ASA Adjudication on European Fur Breeders' Association
Bron: eigen verslaggeving/Belga