nieuws

Reacties op nieuwe regels verpakkingen lopen uiteen

nieuws
Voedselverpakkingen worden beter leesbaar en zullen meer informatie bevatten over de aanwezige stoffen. Dat heeft het Europees Parlement woensdag goedgekeurd. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie en Comeos, de federatie van de handel in België, reageren ontevreden op de nieuwe regelgeving. Test-Aankoop en Unizo reageren positiever.
6 juli 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:15

Voedselverpakkingen worden beter leesbaar en zullen meer informatie bevatten over de aanwezige stoffen. Dat heeft het Europees Parlement woensdag goedgekeurd. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie en Comeos, de federatie van de handel in België, reageren ontevreden op de nieuwe regelgeving. Test-Aankoop en Unizo laten zich hoopvol uit.

Het debat over de voedseletikettering woedt al drie jaar. Pas twee weken geleden raakten het Parlement en de lidstaten het met elkaar eens. Intussen werd de compromistekst in het Parlement officieel aangenomen. Zodra de wetgeving in het publicatieblad van de EU is verschenen, krijgt de voedingsindustrie drie jaar de tijd om zich aan de nieuwe regels aan te passen. Daarna krijgt de industrie nog twee jaar de tijd om de regels inzake de voedingswaardedeclaratie toe te passen.

De belangrijkste vernieuwing in de regelgeving is dat de energiewaarde van een product en de aanwezige hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, proteïnen, suiker en zout in een leesbare tabel moet aangebracht worden op de productverpakking. Een vermelding van het land van herkomst wordt verplicht voor vers vlees van varkens, schapen, geiten en gevogelte, zoals dat nu al het geval is voor rundvlees en kalfsvlees. Ten slotte moeten vervangproducten duidelijk aangeduid worden, zodat de consument niet misleid kan worden.

Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, uit zich niet tevreden over de nieuwe regels. “Ze bevatten enkele zorgwekkende bepalingen en houden weinig rekening met de dagelijkse realiteit van voedingsbedrijven”, luidt het. De organisatie erkent dat de maatregelen een stap in de goede richting zijn voor de consument, maar maakt zich zorgen over onder meer de verplichte vermelding van het land van oorsprong op sommige producten. “We vrezen dat die regel zal leiden tot protectionisme, iets wat strijdig is met de Europese geest en met een open economie”, stelt Chris Moris, directeur-generaal van Fevia.

Bovendien voorziet de nieuwe verordening dat de maatregel, na een impactstudie, kan uitgebreid worden naar sommige verwerkte voedingsmiddelen zoals fruitsap, chocolade, thee of yoghurt. “Het is van essentieel belang dat deze impactevaluatie rekening houdt met het feit dat de oorsprong van de ingrediënten van week tot week kunnen veranderen”, luidt het. “Het is eveneens belangrijk te benadrukken dat België hier een prijs voor zal betalen. Ons land is immers klein en importeert veel grondstoffen.”

Ook Comeos, de federatie van de handel in België, heeft bezwaren tegen de verplichte vermelding van herkomst. “Wie heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter op de verpakking? Voor ons is dit eerder 'information overkill'. De etiketten dreigen groter en duurder te worden dan de producten zelf”, luidt het.

Dat het Parlement de regels meteen heeft uitgebreid naar online verkoop, baart de vereniging nog meer zorgen. “Online voedselverkoop wordt hierdoor de facto onmogelijk gemaakt. Bij verkoop via internet heb je immers geen echt product en dus ook geen echt etiket. Hierdoor bestaat er geen garantie dat het product dat je vandaag online koopt, hetzelfde is als wat je morgen in de winkel oppikt..”

Comeos eist dan ook dat de verordening op twee punten wordt bijgestuurd. Zo wil de organisatie dat alleen de meest essentiële informatie online beschikbaar moet worden gesteld, met name prijs, naam, netto hoeveelheid en allergenen. Daarnaast wil Comeos dat een producent bij wijzigingen in die informatie de handelaar vooraf moet verwittigen.

Test-Aankoop reageert hoopvol op de komst van nieuwe regelgeving. “De consument die wil weten wat hij eet, zal zich eindelijk beter kunnen informeren”, luidt het. De organisatie vindt zelfs dat het Parlement in zijn voorstel niet ver genoeg is gegaan. Zo betreurt ze dat er geen melding moet worden gemaakt van de aanwezigheid van transvetzuren.

Ondernemersorganisatie Unizo noemt de nieuwe regels op zijn beurt “streng maar realistisch”. De organisatie is vooral tevreden dat de ‘onverpakte’ producten uit de regelgeving werden geweerd. “Zo zal een zelfstandige supermarktuitbater gevrijwaard worden van de verplichtingen om voor de eigen ambachtelijke bereidingen eerst dure analyses uit te voeren en vervolgens een informatiesysteem uit te werken.”

Toch heeft ook Unizo enkele bezwaren. Zo vindt ze de uitbreiding van de herkomstvermelding van rundvlees naar ander vlees “een slechte zaak”. “De infoborden in de beenhouwerij zullen nog moeten uitbreiden, terwijl het geen meerwaarde biedt ten aanzien van de voedselveiligheid. We vermoeden dat dit voorstel alleen overeind is gebleven omwille van Franse protectionistische drijfveren.”

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek