Passeerhavens lossen files achter landbouwvoertuigen op
nieuwsTractoren en ander traag verkeer dat de Naamsesteenweg tussen Sint-Truiden en de E40 neemt, kunnen vanaf deze week gebruik maken van vier 'passeerhavens' om het achteropkomend verkeer door te laten. Het Agentschap Wegen en Verkeer rekent op de hoffelijkheid van de bestuurders van landbouwvoertuigen om even aan de kant te gaan want de uitwijkstroken zijn in het verkeersreglement (nog) niet geregeld.
Wanneer volgend jaar tussen Sint-Truiden en Gingelom nog twee passeerhavens worden aangelegd, kunnen boeren over een afstand van 10 km met hun tractoren uitwijken op zes stroken. Uitwijken is geen verplichting, maar getuigt wel van hoffelijkheid indien filevorming ontstaat achter het landbouwvoertuig.
Het proefproject is een samenwerking van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Sint-Truiden en de gemeente Gingelom. De landbouwers zijn erbij betrokken via overleg met de plaatselijke bedrijfsgilden. "Verschillende belangengroepen opperden een nieuwe weg met het oog op ontsluiting. Boerenbond is geen voorstander van een nieuwe weg in agrarisch gebied. Daarom kozen de bedrijfsgilden ervoor mee rond de tafel te zitten over de passeerhavens", zegt provinciaal verantwoordelijke Koen Vanheukelom. Dat zorgde voor bijsturingen van de inrichting van de passeerhavens en duidelijke signalisatie.
Het verkeersreglement zegt momenteel niets over passeerhavens. "Wij hebben zelf nieuwe signalisatieborden moeten ontwerpen", vertelt Claudia Juvyns van AWV in Boer&Tuinder. "Wij hopen dat die duidelijk zijn en dat ze de bestuurders van trage voertuigen uitnodigen om even aan de kant te gaan." Niet alleen landbouwvoertuigen moeten zich aangesproken voelen, alle trage voertuigen waarachter zich een file vormt, kunnen de uitwijkstroken gebruiken.
Bron: Boer&Tuinder/Het Nieuwsblad