Online supermarkt Crisp gaat samenwerken met regeneratieve landbouwers
nieuwsDe boodschappenapp Crisp slaat de handen in elkaar met natuurinclusieve of regeneratieve boeren en streeft ernaar om de verkoop van groente en fruit afkomstig van regeneratieve landbouwbedrijven fors op te schalen tegen 2030. Crisp geeft aan de eerste supermarkt te zijn die zich met een concrete doelstelling inzet voor de transitie naar regeneratieve landbouw en ondersteunt daarbij de natuurinclusieve boeren door vaste afnameverplichtingen. De online supermarkt kreeg het ‘B corp’-certificaat, dat wordt uitgereikt aan bedrijven die sociale en ecologische impact nastreven.
Regeneratieve landbouw
Crisp is een Nederlandse online boodschappen-app, die sinds 2022 ook in Vlaanderen actief is, en levert producten van lokale en kleinschalige producenten. Het bedrijf zegt nu al een duurzame voorloper in de supermarktsector te zijn en wil zijn ecologische impact verder vergroten door de landbouwtransitie te stimuleren en samen te werken met regeneratieve landbouwers. Crisp poneert de eerste supermarkt te zijn die zich met een concrete doelstelling inzet voor de beoogde overgang naar meer natuurinclusief boeren. Zo luidt de ambitie om tegen 2030 minstens 30 procent van de verkochte groente en fruit van regeneratieve landbouwbedrijven te halen. Natuurinclusief of regeneratief boeren richt zich op het herstellen van de bodem en werkt zonder chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest of zware machines.
Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren
Crisp betracht de overgang naar natuurinclusieve landbouw haalbaar te maken en nodigt Belgische boeren uit om over te stappen naar regeneratieve landbouw. Door onder meer vaste afnameverplichtingen geeft Crisp boeren de kans om regeneratieve landbouw rendabel te maken. Zo wil de e-supermarkt de hele voedselketen transformeren en naar “een nieuw normaal” te brengen. “Waar duurzaamheid bij traditionele supermarkten vaak gaat over het verminderen van negatieve impact, gaat regeneratie over het maken van een positieve impact”, vertelt Charlotte Van Loock, country director België bij Crisp. “Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren. En in de app vertellen we precies hoe natuurinclusief onze producten worden verbouwd, zonder gebruik van chemicaliën. Dat voegt waarde toe voor onze klant, want dat proef je.”
‘B corp’-label
Crisp kreeg ook het ‘B Corp’-certificaat, dat betekent dat het bedrijf voldoet aan de hoge, internationale normen van het onafhankelijk non-profitinstituut B Lab, dat bedrijven screent op het gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties. Om dergelijk label te ontvangen moet een bedrijf minimaal 80 uit de maximale 200 punten in de B Impact Assessment scoren. “Het feit dat we nu officieel een B Corp zijn met een score van 109 punten is een erkenning van onze unieke positie in de sector. We hopen dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten. Het helpt de toekomstbestendigheid van het voedselsysteem, omdat het bijdraagt aan transparantie. Het geeft inzicht in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren", aldus Van Loock.

Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Crisp