"Nood aan sterk Europees promotiebeleid in GLB na 2013"
nieuwsTijdens de informele landbouwraad dinsdag in Polen, werd het belang benadrukt van een sterk Europees promotiebeleid voor land- en tuinbouwproducten als onderdeel van een hervormd gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). "Het marktaandeel van Europese producten daalt immers, terwijl de import van producten uit derde landen met minder strenge kwaliteitseisen stijgt", verklaarde de Europese landbouwkoepel Copa-Cogeca.
Dinsdag kwamen de Europese landbouwministers samen in Polen voor een informele landbouwraad over de toekomst van het Europese promotiebeleid. “Het belang daarvan stijgt, omwille van het dalende marktaandeel van Europese producten zowel binnen als buiten Europa”, stelt Cogeca-voorzitter Paolo Bruni. De aanwezige ministers beaamden dat het promotiebeleid een belangrijk deel moet uitmaken van het hervormde GLB. “En dit zonder andere instrumenten te vervangen”, voegt Bruni toe.
Copa-ondervoorzitter Szmulewicz stelt op zijn beurt dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden over de hoge productie- en kwaliteitsnormen die gelden in de EU. Daarenboven pleiten ze beide voor administratieve vereenvoudiging bij de hervorming van het GLB.
Voorzitter Joris Braecke van de Europese organisatie van jonge boeren (CEJA) benadrukt het belang van steun voor jonge landbouwers. “Een sterk promotiebeleid moet de hoge kwaliteit van onze producten in de verf zetten”, klinkt het. “Daarvoor hebben we ook een sterk GLB nodig, met aandacht voor jonge boeren, zodat het aanbod van hoge kwaliteitsproducten in de toekomst verzekerd blijft. Want zonder landbouwers hoeven we in de toekomst geen promotiebeleid te voeren.”
Bron: agd.media/eigen verslaggeving
In samenwerking met: agd.media