Nieuwe nationale campagne moedigt bewust kopen aan voor een betere landbouw

nieuws

Met de nieuwe sensibiliseringscampagne “Koop lokaal. Da’s goed voor ons allemaal” roept de federale overheid consumenten op om bewuster te kopen en lokale producten te verkiezen. “De campagne speelt in op de toenemende uitdagingen in de landbouwsector”, klinkt het.

26 december 2024 Jozefien Verstraete
Lees meer over:
568781-8159_Y24_FOD_GezondBoerenverstand_Banner Newsroom_NL_1000x653_01-1d7e89-original-1734529624

Consument aan zet

De opeenvolgende crisissen legden volgens de federale overheidsdienst (FOD) Economie de kwetsbaarheid van de Belgische landbouwsector bloot. “Na corona, de inflatie en het Oekraïens conflict brak een golf van landbouwprotesten uit. Een aantal grote uitdagingen zoals complexe regelgeving, oneerlijke concurrentie en zorgwekkend lage winstmarges werden hierdoor opnieuw onder de aandacht gebracht”, aldus de FOD. Om die problemen aan te pakken, richtte de federale overheid een Taskforce Agrovoeding op. Het is deze taskforce die vandaag een sensibiliseringscampagne opstart om consumenten te betrekken bij een duurzamer en eerlijker landbouwsysteem.

Deze campagne is meer dan een oproep, het is een wake-up call. De macht ligt bij de consument, zo benadrukt ontslagnemend federaal minister van Landbouw David Clarinval (MR). “Door bewust te kiezen voor lokale producten steun je onze boeren én de economie.”

Vier pijlers

De campagne ‘koop bewuster’ werd opgemaakt in samenwerking met de landbouw- en voedingssector en steunt op vier essentiële pijlers.

  1. Maak verantwoorde keuzes: Kies producten die passen bij jouw maatschappelijke, economische en ecologische waarden.

  2. Lees het etiket: Leer waar je voedsel vandaan komt en wat erin zit.

  3. Zet de Belgische landbouw op de kaart: Begrijp de uitdagingen en het belang van onze boeren.

  4. Versterk de band met producenten: Koop rechtstreeks bij lokale boeren.

Koop bewuster

De campagne is een initiatief van de federale overheid, maar is het resultaat van de samenwerking tussen verschillende spelers van de agrovoedselketen en consumentenorganisaties. “De regionale agentschappen VLAM en APAQ-W zijn partners van de campagne, die een aanvulling is bij hun initiatieven zoals “Lekker van bij ons” van VLAM en “Je cuisine local” van APAQ-W.”

De campagne krijgt alvast ook de steun van twee bekende tv-koks: Sofie Dumont en Loïc Van Impe. “Ik help graag mee om bewuster consumeren in de kijker te zetten”, aldus Dumont. “Hoe dichter ik mijn ingrediënten kan halen, hoe waardevoller ze worden voor mij.” Dat beaamt ook Van Impe: “Bewust consumeren is belangrijk omdat je met kleine, eenvoudige aanpassingen al een grote impact kan hebben. Zo kun je kiezen voor iets van dichtbij, wat duurzamer is en je leert meteen of het product van het seizoen is. Als we allemaal samen die kleine stappen zetten, maken we echt een verschil.”

De campagne zal zichtbaar zijn via traditionele media, sociale media, billboards en in winkels en op de website www.koopbewuster.be.

VLAM zet volgend jaar verder in op de ‘lekker van bij ons’-reflex
Uitgelicht
De vanzelfsprekendheid om de producten van onze Vlaamse landbouwers en siertelers te kopen, wordt de grote overkoepelende doelstelling voor VLAM volgend jaar. Hiervoor worden...
16 december 2024 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek