Moet duurzame handel wetgevend kader krijgen?
nieuwsVolgens de man bestaat er in het bedrijfsleven een draagvlak om de lat voor duurzame handel hoog genoeg te leggen, zodat er geen nood is aan een wetgevend kader. "In de Kamer liggen wetsvoorstellen klaar, maar die laten kansen liggen omdat ze enkel aandacht hebben voor Fair Trade. Op die manier fnuikt men andere bedrijfsinitiatieven", aldus Thomaes. De Belgische bedrijven zijn vragende partij om de verschillende garantiesystemen op te hangen aan de kapstok 'duurzame handel'.
Een van die wetsvoorstellen is van Groen! en Ecolo. "Het doel van dat wetsvoorstel is de oprichting van een Fair Trade-label waardoor de consument door de bomen het bos ziet. Momenteel weet niemand aan welke criteria de labels voldoen", zegt federaal volksvertegenwoordiger van Groen! Meyrem Almaci. In dat wetsvoorstel zijn de criteria dan voor alle labels dezelfde. "Dat is bij de meerderheid van de labels vandaag niet het geval", zegt Almaci, die benadrukt dat ze de andere initiatieven zeker niet wil belemmeren. Belangrijk in het wetsvoorstel van de groenen is dat de meerprijs die wordt betaald, rechtstreeks naar de producent gaat. VBO wil geen wet, maar is voorstander van het uitwerken van een code waarin internationaal erkende basisvoorwaarden worden omschreven en er ruimte blijft voor een eigen concept.
De basiswaarden die voor het VBO moeten worden gerespecteerd voor een "geloofwaardig garantiesysteem" zijn onder meer respect voor de mensenrechten, verbod op gedwongen arbeid, verbod op kinderarbeid, menswaardig inkomen, garantie van de productkwaliteit, onderschrijven van het voorzichtigheidsbeginsel inzake milieu en inspanningen tegen corruptie en omkoping. "Door bijkomende accenten bovenop de basisvoorwaarden te leggen, kunnen de garantiesystemen zich in de markt blijven differentiëren van elkaar", aldus het VBO.
Het Verbond van Belgische Ondernemingen heeft samen met haar leden Fevia (voedingsindustrie), Fedis (distributie) en Fedustria (textiel, hout- en meubelindustrie) een brochure uitgewerkt om te tonen wat er op het terrein allemaal leeft op vlak van duurzame handel. Volgens Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis, is er de laatste jaren een duidelijke groei in zijn sector op vlak van duurzame handel.
Zo noteerde hij tijdens de jongste twee jaar een stijging van 15 procent wat betreft de verkoop van duurzame producten. "Ook het aantal mensen dat duurzame producten koopt in de supermarkt stijgt", zegt Michel. De Fedis-topman benadrukt dat elke supermarktketen zijn eigen strategie heeft voor duurzame producten. Zo lanceerde Delhaize in 2002 het nieuwe kwaliteitslabel Controle & Origine. Ook Carrefour beschikt over een eigen lijn inzake Fair Trade, Carrefour Solidair. "Ook non-foodproducten voldoen aan garantiesystemen. Zo zijn er in de doe-het-zelfsector de FSC-gelabelde producten voor duurzaam hout".(KS)
Bron: Belga