Inagro en Boerenbond zetten in op kwaliteit van landbouweducatie

nieuws

In een tijd waar de kloof tussen stad en platteland steeds groter lijkt te worden, is het belangrijker dan ooit om de verbinding tussen boeren en burgers te versterken. Onder dat motto zetten Inagro en Landbouweducatie Boerenbond, met de steun van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij, zich in om meer kinderen in Vlaanderen een kwalitatief bezoek aan een landbouwbedrijf kunnen brengen. Het initiatief moet de dialoog tussen landbouwers en de bredere samenleving versterken, wat bijdraagt aan een toekomstbestendige landbouwsector.

27 november 2024 VILT-redactie
Boerderijkamp_inagro-134_Inagro

Volgens de organisaties is het cruciaal om de kloof tussen stad en platteland te overbruggen en speelt landbouweducatie hierin een sleutelrol. Door de afstand tussen boer en burger te verkleinen groeit het bewustzijn over herkomst van voedsel bij de consument. Hierdoor eet hij gezonder en meer seizoensgebonden en zal hij vaker kiezen voor lokale geproduceerde producten. Bijgevolg zou een sterkere cohesie tussen stad en platteland op langere termijn ook voor duurzamere keuzes en een sterkere uitwisseling van innovatie en technologie zorgen.

Landbouwers betrekken de burgers bij de transitie

Boeren in Vlaanderen en daarbuiten staan vandaag voor grote uitdagingen, van klimaatverandering tot de verduurzaming van landbouwpraktijken. Naast de juiste kennis opdoen om die transities door te voeren, is het ook essentieel dat landbouwers in gesprek gaan met de consumenten. “Daarbij mogen ze jongeren, de consument van morgen, niet vergeten. Onze ervaring leert dat dialoog leidt tot vertrouwen in onze voedselproductie en waardering voor de producent”, stelt Nele Dejonckheere van Inagro.

Net daarom investeren Inagro en Landbouweducatie Boerenbond vzw al langer in de band tussen boer en burger. Denk aan educatieve programma’s als School@Platteland, Met de klas de boer op en Plattelandsklassen voor scholen, of openboerderijdagen, evenementen en boerderijbezoeken voor gezinnen en families. “Dat aanbod brengt consumenten niet alleen dichter bij de bron van hun voedsel, boer en burger gaan er ook in gesprek over de waarde en impact van hun werk en de toekomst van de landbouw voor Vlaanderen”, klinkt het.

Vaardigheden van landbouwers versterkt

In het kader van de voedselstrategie Go4Food breidden Inagro en Landbouweducatie Boerenbond vzw dat aanbod verder uit. Concreet hebben ze de klasbezoeken versterkt met een STEM-aanbod, het landbouwbelevingsaanbod dichter bij de steden ontwikkeld en landbouwers met een educatief aanbod ondersteund via vormingen en uitwisseling. “Zo versterken we de dialoog tussen landbouwers en de bredere samenleving en zetten we concreet in op één van de strategische pijlers van de Vlaamse voedselstrategie, namelijk voedsel verbindt boer tot burger”, vult Peter De Donder van Landbouweducatie Boerenbond vzw aan.

Op donderdag 21 november sloten de partners het project af met een interactieve vorming over diversiteit voor bezoekboerderijen bij Speelboerderij Ravot in Glabbeek. Al doende ontdekten de deelnemers hoe ze kunnen omgaan met culturele en andere verschillen. Ze leerden juiste insteken te vinden bij de ontvangst van klasgroepen met grote(re) diversiteit. 

20 jaar champignonteeltkits: teelt wekt verwondering bij leerlingen op
Uitgelicht
De champignonteeltkits van Inagro bestaan 20 jaar. Het onderzoekscentrum wil aan de hand van de kweeksets de kennis en waardering over landbouw en voedselproductie bij leerlin...
20 oktober 2023 Lees meer

Bron: Inagro

Beeld: Inagro

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek