nieuws

"Landbouw meer invloed op fijn stof dan dieselwagen"

nieuws
Volgens de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft landbouw een grotere invloed op de vorming van fijn stof dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie die de organisatie woensdag voorstelde. “Ammoniak uit dierlijke mest is immers essentieel voor de vorming van fijn stof, terwijl dieselroet slechts een beperkte rol speelt”, klinkt het.
6 april 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14
Lees meer over:

Volgens VITO heeft landbouw een grotere invloed op de vorming van fijn stof dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie die de organisatie woensdag voorstelde. "Ammoniak uit dierlijke mest is immers essentieel voor de vorming van fijn stof, terwijl dieselroet slechts een beperkte rol speelt", klinkt het. Boerenbond wijst op de inspanningen die de landbouwsector al geleverd heeft.

"Als België de Europese normen voor fijn stof wil halen, dan doet het best iets aan de ammoniakuitstoot die voornamelijk in de landbouw geproduceerd wordt uit dierlijk mest", zegt onderzoeker Stijn Janssen van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). "Ammoniak speelt namelijk een sleutelrol bij de vorming van fijn stof. Als je erin slaagt om die uitstoot te reduceren, dan zal de productie van fijn stof ook ten dele stilvallen."

Boerenbond erkent het probleem, maar zegt dat de landbouwsector al veel inspanningen heeft geleverd. "We zijn hier al enige tijd van op de hoogte en we hebben niet zitten wachten op dat rapport om wakker te schieten", stelt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe. De landbouwsector is volgens haar verantwoordelijk voor 93 procent van de uitgestoten hoeveelheid ammoniak, maar in vergelijking met 1990 is de uitstoot al met 56 procent teruggedrongen.

"De landbouwsector slaagde er in de ammoniakuitstoot fors terug te dringen door bijvoorbeeld luchtfilters te installeren in de stallen of door emissiearme bemestingspraktijken toe te passen", illustreert Vangeenberghe. "We hebben de voorbije twintig jaar dus al grote inspanningen geleverd. Dat wil niet zeggen dat we geen extra maatregelen meer willen treffen, maar het moet ook economisch haalbaar blijven", klinkt het nog.

Dieselroet is volgens de studie slechts in beperkte mate verantwoordelijk voor de vorming van fijn stof. "Wat niet wil zeggen dat de impact van dieselwagens geminimaliseerd mag worden", klinkt het, "want dieselroet is schadelijker voor de gezondheid dan ammoniak. De beperking van dieselwagens zal amper helpen bij het halen van de Europese fijnstofnormen, maar zal zeker een positief effect hebben op de volksgezondheid."

De studie van VITO, die woensdag aan bod kwam in het Radio 1-programma Peeters & Pichal, werd uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De Europese Commissie heeft eveneens woensdag beslist om België voor het EU-Hof van Justitie te dagen, omdat in acht delen van het land nog steeds teveel pieken van fijn stof werden gemeten.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek