"GLB eenvoudig en kostenefficiënt vergroenen"
nieuwsDe Europese landbouwministers vinden een verdere vergroening van het Europees landbouwbeleid een goede zaak, mits de maatregelen daartoe eenvoudig en kostenefficiënt zijn. Zo omschrijft agd.media de conclusies die de Landbouwraad donderdagmiddag heeft aangenomen omtrent de hervorming van het GLB.
De conclusies vormen een reactie op de eerste voorstellen van EU-landbouwcommissaris Dacian Ciolos voor een nieuw gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2013. De landbouwministers zijn van mening dat het huidige GLB al belangrijke elementen ter vergroening bevat. Voorts hebben ze zich uitgesproken voor een krachtig GLB, met een navenant omvangrijk budget.
De Nederlands-Deense voorstellen voor een vereenvoudiging van het landbouwbeleid zijn omarmd door de andere lidstaten en hebben een plek gekregen in de conclusies. Deze voorstellen waken onder meer over een vermindering van de controlelasten voor boeren.
Opmerkelijk is verder dat een significante groep landen bezwaren heeft tegen het plafonneren van de uit te betalen steun. Al langer gaan stemmen op voor het stellen van een maximum aan de inkomenssteun voor landbouwers, maar landen als het Verenigd Koninkrijk hebben dat tot nu toe tegengehouden.
Ook vinden de landbouwministers dat het mogelijk moet blijven om de steun in een aantal "gevoelige sectoren en regio’s" gekoppeld te houden aan de productie. De landbouwsteun moet vooral terechtkomen bij actieve boeren, zoals ook Ciolos wil, met daarbij speciale aandacht voor kleine ondernemers, aldus de Raad.
De Europese landbouwkoepel Copa-Cogeca juicht het pleidooi voor een sterk GLB toe, maar is tegelijk bezorgd over onderhandelingen tussen de EU en het Mercosurblok over vrijhandel. Cogeca-voorzitter Paolo Bruni benadrukt ook dat het nieuwe GLB geen extra kosten mag veroorzaken die de competitiviteit van de Europese boeren ondermijnt en de EU-voedselproductie naar derde landen verdrijft waar de landbouw "veel minder duurzaam produceert".
Bron: agd.media/eigen verslaggeving
In samenwerking met: agd.media