Gentse haven ziet overslag met 2,6 procent krimpen

De Gentse haven boekte in 2015 een totale watergebonden goederenoverslag van 46,5 miljoen ton, dat is 1,25 miljoen ton of 2,6 procent minder dan in 2014. De binnenvaart kromp met 7,9 procent. Door een stijging van onder meer de overslag van landbouwproducten is de goederenoverslag via zeevaart met 1,8 procent gestegen, het beste resultaat sinds 2011. Ook in 2016 zou de zeevaart opnieuw moeten groeien, aldus haven-CEO Daan Schalck. De Gentse haven blijft de grootste drogebulkhaven van het land.
14 januari 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:33
Lees meer over:

De Gentse haven boekte in 2015 een totale watergebonden goederenoverslag van 46,5 miljoen ton, dat is 1,25 miljoen ton of 2,6 procent minder dan in 2014. De binnenvaart kromp met 7,9 procent. Door een stijging van onder meer de overslag van landbouwproducten is de goederenoverslag via zeevaart met 1,8 procent gestegen, het beste resultaat sinds 2011. Ook in 2016 zou de zeevaart opnieuw moeten groeien, aldus haven-CEO Daan Schalck. De Gentse haven blijft de grootste drogebulkhaven van het land. 

De haven van Gent heeft er een minder jaar opzitten. Enkel de goederenoverslag via zeevaart groeide tot een totaal van 26,4 miljoen ton, een stijging met 1,8 procent, het beste resultaat sinds 2011. Dat is te danken aan een stijging van overslag van landbouwproducten en producten van de metaalindustrie. De belangrijkste handelspartner is Brazilië geworden, gevolgd door Rusland en Canada.

De trans-Atlantische zeevaart nam, na enkele jaren achteruitgang, opnieuw toe met 6,35 procent. De Gentse haven blijft, via de zeevaart, de grootste drogebulkhaven van het land, die neemt twee derde van het volume via zeevaart in. Ook had Gent in 2015 een recordoverslag van conventioneel stukgoed. De overslag via containers daalde gevoelig, maar dat heeft te maken met het wegvallen van de enige containerlijn Containerships, die naar Zeebrugge verhuisde.

“Wij denken in zeevaart opnieuw te groeien", zegt Haven-CEO Daan Schalck, verwijzend naar een eerder aangekondigde investering van Ineos en Oiltanking met bijkomend één miljoen ton zeevaart en één miljoen ton binnenvaart. "We deden ook een bevraging van onze grote klanten en hun vooruitzichten zijn zeker niet minder", klonk het verder. Tot slot wordt allicht 40 hectare grond in concessie gegeven, terwijl dat de afgelopen jaren telkens ruim 10 hectare was.

Bron: Belga

Beeld: WikiCommons - Limowreck

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek