GAIA besteedt jaarlijs 500.000 euro aan marketing
nieuwsGAIA besteedt in 2012 500.000 euro aan marketingcampagnes, goed voor een derde van het budget. Dit toont aan dat marketing zeer hoog op de agenda staat van GAIA, stelt weekblad Trends. Waar 20 jaar geleden vooral undercoverreportages werden gebruikt om dierenleed aan te klagen, doet GAIA vandaag beroep op reclamebureaus om grootschalige marketingcampagnes te ontwikkelen.
GAIA, Global Action in the Interest of Animals vzw, stelt 12 mensen tewerk en haalt zijn middelen bij 20.000 steunende leden. Dankzij erfenissen kon het werkingsbudget opgetrokken worden tot 1,5 miljoen euro. Daarvan gaat er 33 procent naar marketingacties. Volgens Trends is dit een behoorlijk groot budget, als je weet dat de grootste adverteerder ter wereld, Coca Cola, slechts 8,3 procent van zijn totale inkomsten besteedt aan marketing.
Dit jaar bestaat GAIA 20 jaar. Het financieel-economische weekblad is van mening dat de marketing van de dierenrechtenorganisatie door de jaren heen verfijnder is geworden. Bij de start teerde GAIA vooral op heimelijk opgenomen filmpjes van lijdende dieren en straatacties waarop de geviseerde veehandelaars of circuslieden soms met geweld reageerden. Sinds 2005 realiseerde de organisatie zich dat het gemakkelijker is om bedrijven aan te zetten tot verandering dan om aanpassingen van de wetgeving te forceren.
Daarom stopte GAIA met guerillamarketing en nam het professionele reclamebureaus onder de arm. Alle marketinginitiatieven vinden hun oorsprong in de dossiers waarin GAIA zich vastbijt. Daarbij moet elk actiethema aan vier criteria voldoen: is een campagne haalbaar met een beperkt budget, om hoeveel dieren gaat het, welke intensiteit heeft het leed en staat het op de politieke agenda of kan het daar gezet worden?
“Elke campagne doet een beroep op de massa. Het publiek is onze echte partner bij drukkingacties tegen een sector of bedrijf”, legt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch uit. Met choquerende beelden, een welgemikte radiospot, aandacht in de media en brochures bespeelt de dierenrechtenorganisatie de publieke opinie. “De dierenrechtenorganisatie komt altijd fors uit de hoek, maar is niet categoriek en probeert alternatieven te vinden. Zo eist GAIA geen verbod op vlees, maar ijvert het voor diervriendelijkere kweek- en slachttechnieken”, klinkt het.
De grootste opdracht voor het reclamebureau is ervoor te zorgen dat de massa geprikkeld wordt, staat te lezen in Trends. Wat die publieke opinie denkt, is zeer belangrijk voor bedrijven. Zo weerden Colruyt en Lidl varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen onder druk van de acties van GAIA. De realisaties van GAIA zijn volgens Trends niet min. In 1993 werd een eerste succes geboekt met het verbod op straatpaardenkoersen. Vervolgens werden heel wat wetten aangenomen die landbouwers aanzetten om diervriendelijker te produceren.
Toch ervaart de dierenrechtenorganisatie dat er nog vaak een kloof is tussen zeggen en doen. “We eten nog steeds veel producten waar kooi-eieren in verwerkt zitten. En veel mensen zijn tegen bont, maar in de praktijk wordt kleding waarin bont verwerkt zit, nog vaak gekocht”, zegt Ann De Greef, directeur van GAIA. Ook beweert de Belgische foiegrassector dat de campagnes van GAIA waarin het zijn Faux Gras aanprijst, een gunstig effect heeft op de verkoop van de echte foie gras. Op 20 jaar tijd is de consumptie van 50 naar 250 gram foie gras per persoon gestegen.
Voor 2012 staan er zes campagnes op het programma, inclusief een verjaardagsfeest in juni en een boek van Michel Vandenbosch in het najaar. Bont, foie gras en castratie bij varkens worden opnieuw onder de aandacht gebracht.
Bron: Trends