Eerste waterdoorlaatbare weg van Vlaanderen ligt in Damme
In het West-Vlaamse Sijsele bij Damme is de aanleg van een waterdoorlaatbare weg gestart. De weg wordt aangelegd met specifieke materialen zodat regenwater kan doorsijpelen in de bodem. Een primeur in Vlaanderen die belangrijk is voor het natuurgebied dat ernaast ligt én een goede zet is in de strijd tegen ontharding.
De werken aan de rijbaan waren nodig omdat Elia nieuwe elektriciteitskabels moest aanleggen in Damme. Tegelijkertijd werd door Farys een gescheiden riolering geplaatst. Stad Damme maakte van de gelegenheid gebruik om met de verschillende actoren een waterdoorlaatbare weg aan te leggen.
"In normale omstandigheden zouden we hier een asfaltlaag op leggen die geen water doorlaat. Deze keer hebben we gekozen met de gemeente om voor een waterdoorlatende opbouw te kiezen", zegt Pieter Verlaak van Elia. Concreet gaat het kleine kiezels die dienen als wegopbouw. Daarna worden tegels gelegd die ervoor zorgen dat water kan doorsijpelen. "Dat is positief voor de waterwinning ondergronds en voor de bomen die hier langs de weg staan."
"Water dat normaal wegstroomt, gaat verloren of zorgt steeds vaker voor overstromingen. Deze weg moet ervoor zorgen dat water beter wordt gecapteerd", zegt Joachim Coens, burgemeester van Damme en CD&V-voorzitter. "Als je het water via zo'n weg kan laten indringen in de bodem, vormt dat een oplossing en het is daarnaast ook goed voor de plaatselijke natuur."
Deze weg moet ervoor zorgen dat water beter wordt gecapteerd
Niet alleen de natuur is gebaat bij zo’n wegen, ook in een stedelijke omgeving heeft dit een klimaatimpact. “Het blijft koeler in de stad omdat het water gebufferd wordt en vanuit de bodem kan verdampen”, vertelt ingenieur Philippe Vermeulen aan het VRT-Journaal. “Omdat de bomen direct toegang hebben tot lucht en water, zal je bovendien minder uitstulpingen hebben in de baan van de wortels, die absoluut naar boven willen groeien.”
Waterdoorlaatbare parkings en opritten bestonden al. Nu wordt dus de eerste openbare weg op die manier aangelegd. Zo’n wegen zijn vooral geschikt voor plaatsen waar niet veel zwaar verkeer passeert. Stad Damme is alvast van plan om ook in de toekomst de techniek toe te passen bij de heraanleg van wegen.
Bron: Belga / VRT Het Journaal
Beeld: Het Journaal (VRT)