#CoronaCreativiteit: winkelen zonder zorgen in Linter

De coronacrisis doet landbouwers ook out-of-the-box denken. In Linter bijvoorbeeld, waar een drive-in hoevevleesverkoop uitgegroeid is tot een openluchtwinkel en verschillende plaatselijke landbouwers en handelaars hun producten aan de man kunnen brengen.
25 maart 2020  – Laatste update 17 november 2020 9:20
Lees meer over:
De coronacrisis doet landbouwers ook out-of-the-box denken. In Linter bijvoorbeeld, waar een drive-in hoevevleesverkoop uitgegroeid is tot een openluchtwinkel en verschillende plaatselijke landbouwers en handelaars hun producten aan de man kunnen brengen.
Het hamstergedrag van sommige consumenten, uit angst voor de corona-epidemie, zorgde voor lege rekken in overdrukke supermarkten. Net op een moment dat ‘social distancing’  gepredikt werd. Dat deed veehouder Tim Bottu, producent van hoevevlees ‘Van het Lindeveld’, nadenken over zijn rol in een voedselketen die onder druk staat.
 
Begin maart organiseerde hij een drive-in voor klanten die hun rundvlees recht van bij de boer kopen. “Met spijt in het hart”, aldus Bottu. “Want we geven de consument liever de gelegenheid om een kijkje te nemen in de stal en een praatje te maken. Een veilige en betrouwbare voedselbevoorrading heeft nu echter voorrang. Gezien het succes denken onze klanten er ook zo over. Samen met collega-landbouwers en handelaars uit de regio breiden we het aanbod uit. Zo wordt de drive-in een heuse openluchtwinkel.”
 
De klanten van hoevevlees zagen op een paar weken tijd hun vertrouwde afhaalmoment helemaal veranderen. “Het was de gewoonte om klanten die op de boerderij rundvlees afhalen een drankje te schenken in de tent”, vertelt Bottu. “Mijn partner Dorien en ik geven graag een woordje uitleg terwijl mensen een kijkje nemen in de stal.”
 
Begin maart maakte deze tent al plaats voor een drive-in systeem. Dat was zelfs nog voor de overheid maatregelen trof, om zo de eigen veiligheid en die van de klanten voorop te stellen. “Het was met spijt in het hart, want zo konden we de mensen niet langer het verhaal achter hun vlees meegeven”, zegt Bottu. Ter compensatie bedacht de veehouder een plan om zijn klanten opnieuw in de watten te leggen, ditmaal door zijn ambitie te uiten om hen te voorzien van voldoende voedsel en dat op een zo veilig mogelijke manier. 
 
“We stonden zelf versteld van de vlotte werking van het zelfbedachte drive-in verkoopsysteem”, vertelt Bottu. “Als dat werkt voor hoeverundvlees, dan doet het dat ook voor andere voedingswaren. Daarom stel ik de drive-in ter beschikking van collega-landbouwers met hoeveverkoop én van lokale handelaars.”
 
In de buurt wordt enthousiast gereageerd. Zowel Annie Vanhoebroeck, een lokale aardappelteelster, als Pieter Arnauts van zuivelproducten Melkerhei sprongen mee op de kar. “Dit is een goed systeem om de inwoners van Linter en omstreken van lokaal lekkers te voorzien”, zegt Pieter van Melkerhei. “Samen staan we sterk, ook op vlak van lokale voedselvoorziening.”
 
Naast de plaatselijke landbouwers neemt ook een marktkamer deel die groenten en fruit aanbiedt. “Zie het als een eenvoudig maar mooi alternatief verkooppunt voor mensen die hun voedingsaankopen in de gezonde openlucht willen doen. Bovendien steunt de consument zo de lokale economie, wat dezer dagen hard nodig is”, besluiten Tim Bottu en zijn collega’s.
 
Op woensdag 1 april zullen ze voor het eerst samen de klanten op de hoeve ontvangen. Alle veiligheidsvoorschriften en afstandsregels zullen daarbij strikt gerespecteerd worden. Er is hoevevlees verkrijgbaar van Belgisch Witblauw, aardappelen, zuivelproducten en groenten en fruit, die op voorhand besteld moeten worden. Gedurende de maand april zijn er nog meerdere afhaalmomenten voorzien, om zo de extra vraag te kunnen opvangen.
 

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Van het Lindeveld

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek