nieuws

Brede landbouwvoertuigen met personenwagen begeleiden

nieuws
In juli 2010 stelde een Koninklijk Besluit 'Uitzonderlijk vervoer' de landbouw- en loonwerksector voor problemen. Beide sectoren wezen op het specifieke karakter van landbouwwerktuigen en de werkzaamheden waarvoor ze worden ingezet. Dat resulteerde in een gewijzigd KB met specifieke bepalingen voor landbouwvoertuigen.
13 september 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:16
Lees meer over:

In juli 2010 stelde een KB 'Uitzonderlijk vervoer' de landbouw- en loonwerksector voor problemen. Beide sectoren wezen op het specifieke karakter van landbouwwerktuigen en de werkzaamheden waarvoor ze worden ingezet. Dat resulteerde in een gewijzigd KB met specifieke bepalingen voor landbouwvoertuigen. Nu mag een personenwagen met de nodige uiterlijke tekens landbouwmachines breder dan 3,5 meter begeleiden.

In het overleg met staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe hebben de landbouworganisaties verenigd in Agrofront en loonwerkersvereniging Landbouw-Service de eigenheid van landbouwvoertuigen en van de sector beklemtoond in vergelijking met de andere uitzonderlijke voertuigen op de openbare weg. "Landbouwvoertuigen rijden immers tegen lagere snelheden en doorgaans op minder drukke wegen", verklaart Bart Beliën van de Studiedienst van Boerenbond.

De verplichting om voertuigen breder dan 3,5 meter te laten begeleiden door een externe firma is voor de landbouwsector onhaalbaar uit praktisch en financieel oogpunt, legt Beliën uit in Boer&Tuinder. Omdat veldwerkzaamheden sterk afhankelijk zijn van de weersomstandigheden, is het zeer moeilijk om afspraken vast te leggen. Bovendien staat het begeleidingsvoertuig tijdens de veldwerkzaamheden stil, terwijl de kosten toch doorlopen.

Staatssecretaris Schouppe en de FOD Mobiliteit en Vervoer hadden hier begrip voor en werkten een specifieke regeling uit voor landbouwvoertuigen die uitsluitend gebruikt worden in het kader van een landbouwactiviteit. De versoepelde voorschriften houden nu in dat landbouwvoertuigen breder dan 3,5 meter niet langer begeleid moeten worden door een 'officieel' begeleidingsvoertuig, maar dat een waarschuwingsvoertuig volstaat. Daarvoor is een personen- of bestelwagen geschikt met minstens één zwaailamp die rondom zichtbaar is en minstens één paneel 'Uitzonderlijk vervoer' dat naar voren en naar achteren zichtbaar is.

De maximale lengte van deze voertuigen wordt vastgelegd op 27 meter en de maximale breedte op 4,25 meter. De hoogte en de massa van het voertuig moeten voldoen aan de Wegcode en het Technisch Reglement. Daarnaast moeten de voertuigen zich verplaatsen binnen een straal van maximaal 25 kilometer rond de exploitatiezetel of het erf.

Een goede zichtbaarheid is cruciaal om verkeersongevallen te vermijden zodat het belangrijk blijft om de signalisatie van de voertuigen te verbeteren. Voorlopig worden de formaten van de diverse panelen en borden gehandhaafd. Boerenbond zal wel ijveren om formaten die in het buitenland gangbaar zijn ook in België toe te laten.

Bron: Boer&Tuinder

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek