Rundvleesproducenten worden vanaf maandag meer betaald door supermarkten

Verscheidene supermarkten verhogen vanaf maandag de prijzen die ze betalen aan de producenten van rundsvlees. Een overeenkomst die resulteert uit de eerste samenkomst van de 'Taskforce Agrovoedingsketen', een taakgroep op federaal niveau waarin verschillende Belgische ketenpartners samenzitten uit de agrovoedingssector.

9 februari 2024  – Laatst bijgewerkt om 12 februari 2024 9:01 Jozefien Verstraete

Vrijdag kwamen alle spelers uit de agrovoedingsketen voor de eerste keer samen in de 'Taskforce Agrovoedingsketen', de taakgroep die in het leven werd geroepen bij de start van het boerenprotest. Het doel van de taskforce is om nieuw leven te blazen in het ketenoverleg dat moet leiden tot een betere verdeling van de marges tussen de verschillende schakels in de keten. Een dertigtal personen namen deel aan het overleg.

"We moeten alle spelers in de keten op één lijn krijgen", zei federaal minister van Landbouw David Clarinval (MR) eerder hierover. "Op korte termijn zal de taskforce aan de slag gaan op drie specifieke domeinen, waarbij ideeën uitgewisseld worden en beslissingen zullen worden genomen waarover consensus bestaat." Zo zal één team zich buigen over de deugdelijkheid van enkele juridische mechanismen in de agrovoedingsector, een tweede werkgroep zal actief zijn rond de etikettering en promotie van Belgische producten en een derde werkgroep zal het statistische luik worden.

Aanpassing in aankoopprijs rundvee

De eerste bijeenkomst leidde alvast tot een consensus over rundvlees. Supermarktketens Colruyt, Delhaize, Carrefour, en Lidl zullen de rundveehouders tijdelijk meer betalen. Een gelijke lijn valt echter niet te trekken in die consensus, de verschillende supermarkten hebben hieromtrent elk apart een beslissing genomen.

Zo zegt Delhaize vanaf maandag de aankoopprijzen, hetgeen de supermarkt betaalt aan de veehouders, voor rundsvlees te verhogen en dat alvast voor zes maanden. De supermarktketen wil niet zeggen met hoeveel de prijzen worden opgetrokken. "Substantieel", zegt woordvoerder Roel Dekelver. Klanten zullen dat niet merken in de winkel. Volgens Delhaize is voor rundsvlees gekozen, "omdat die sector momenteel het hardst wordt geraakt". Ook Lidl verhoogt de aankoopprijs, bevestigt het bedrijf. Welke gevolgen dat zal hebben voor de prijzen in de winkelrekken, moet volgens de Lidl-woordvoerster nog bekeken worden.

Bij Colruyt luidt het dat de aanpassing enkel slaat op de prijs van stieren. Deze verhoging van de aankoopprijs zal vanaf maandag ingaan maar is ook geen garantie voor een permanente prijsverhoging. "Zoals steeds evalueren we onze nieuwe aanpak binnen zowat drie maanden. We blijven ervan overtuigd dat het overleg werkt en we hebben dat nog eens bewezen", stelt Colruyt in een mededeling. Net zoals Lidl is nog niet geweten of de verkoopsprijzen hierdoor zullen stijgen.

Carrefour laat weten verschillende initiatieven te ondernemen en voortdurend in dialoog te zijn met landbouwproducenten. "We hebben al een overeenkomst gesloten om de aankoopprijzen voor rundsvlees te verhogen", aldus een woordvoerster. Bij Aldi zeggen ze in een verklaring begrip te hebben voor de problematiek van de landbouwers en engageren ze zich om een hogere prijs te geven voor hun karkassen. Meer details maakte de keten nog niet bekend.

Wat ligt nog op tafel?

In de eerste werkgroep ligt, op voorstel van minister Clarinval en federaal minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS), een eventuele uitbreiding van de wet op de oneerlijke handelspraktijken op tafel. Die wet maakt gebruik van een zwarte en een grijze lijst van praktijken die verboden zijn, tenzij daar ondubbelzinnig afspraken over zijn gemaakt. Er is sprake van een uitbreiding van de zwarte lijst om landbouwers beter te beschermen. Die zou via een Koninklijk Besluit verlopen.

Op die manier kunnen buitensporige prijspromoties worden verboden, wat zelfstandigenorganisatie UNIZO toejuicht. "Dumpingacties zoals '1 kopen, 2 gratis' zijn niet duurzaam en spelen op langere termijn in het nadeel van de consument", zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. "Het is een bijzonder goed signaal voor de hele keten, van landbouwer tot verwerkingsbedrijf en retail, dat de ministers deze dumpingacties willen aanpakken."

Op de eerste vergadering werd bij de tweede werkgroep, die instaat voor de promotie en etikettering van Belgische producten, naast een sensibiliseringscampagne voor lokale producten ook de invoering van een Fair Price Label bekeken. Dit label zou een 'faire prijs' garanderen voor alle onderdelen in de keten. Daarbij zou het de bedoeling zijn om te streven naar langetermijncontracten, met daartussen momenten waarop contracten opnieuw kunnen worden bekeken in functie van gewijzigde marktomstandigheden. Daarbij zou ook een rol voor het Prijzenobservatorium weggelegd zijn. Het is de bedoeling dat finaal een label kan worden uitgereikt, dat de betrokkenen dan kunnen gebruiken in hun marketing. Een plan dat tot nu toe nog in conceptuele fase zit.

In de derde groep, die aan de slag gaat met data, werd de eerste bijeenkomst gestart met een presentatie die de resultaten weergaf van de studie van het Prijzenobservatorium over de evolutie van de prijzen en marges in de agrovoedingsketen. Deze werkgroep wil samen met het Prijzenobservatoriumn, het Instituut voor de Nationale Rekeningen en de Nationale Bank tot een objectivering komen van de verdeling van de marges.

Binnen landbouwkringen werd alvast voorzichtig optimistisch gereageerd op de eerste bijeenkomst. Een volgende vergadering van de taskforce staat op de agenda voor 1 maart genoteerd.

Hoge voedselprijzen: “Bij de boer valt niets te rapen”
Uitgelicht
Als het gaat om overwinsten, dan valt bij de boer niets te rapen. Dat laat Boerenbond weten in een reactie op de druk die minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) aan d...
15 juni 2023 Lees meer

Bron: Belga / L'Avenir

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek