BMO zet in op Indiase markt voor export van varkensvlees

Belgian Meat Office (BMO), het exportbureau vlees van VLAM, zal de komende drie jaar opnieuw initiatieven ontwikkelen om de export van varkensvlees naar enkele Zuidoost-Aziatische landen te bevorderen met EU-ondersteuning. Opvallende nieuwkomer in het lijstje van doelmarkten is India.

5 december 2022  – Laatste update 5 december 2022 10:50
Lees meer over:
varkensvleesslachthuis-VLAMBMO

Op middellange termijn is Azië het enige continent waar de consumptie van vlees, waaronder varkensvlees, toeneemt. Dat biedt kansen voor de Europese exporteurs van varkensvlees. “Want het vermogen van Azië om zijn productie in dezelfde mate uit te breiden, is twijfelachtig”, merkt VLAM-woordvoerder Liliane Driesen.

India is een opkomende markt voor varkensvlees. In verhouding tot de omvang van het land en de populatie is de Indiase varkensvleesmarkt vrij klein. In bepaalde delen van het land, vooral in het noordoosten (provincie Assam, Meghalaya) wordt varkensvlees cultureel aanvaard en in aanzienlijke mate geproduceerd, maar in andere delen van het land is dat veel minder het geval. De inlandse productie van varkensvlees bedroeg 4.100 ton in 2021, opnieuw iets minder dan het jaar ervoor (-0,5%).

Nicheproduct

India wordt gekenmerkt door een groeiende bevolking en verstedelijking en een toenemende koopkracht, wat zich vertaalt in een toenemende vraag naar betaalbare dierlijke eiwitten. “De stijgende belangstelling voor vers varkensvlees is vooral te danken aan de nichestatus van het product”, duidt Driesen. “In het noordoosten van India en in Goa, Karnataka en Kerala bijvoorbeeld wordt vers varkensvlees op grote schaal bereid en als delicatesse behandeld.” Verder zijn veranderingen in de smaak en het feit dat ook de Indiase consument op zoek is naar nieuwigheden belangrijke drivers voor de toegenomen vraag naar varkensvlees. “Ten slotte voelen bepaalde consumenten zich ook aangesproken door de voedingswaarde van varkensvlees: zij appreciëren mager vlees met een hoog eiwit- en vezelgehalte. In vergelijking met de omringende landen is het vleesverbruik in India nog steeds aan de lage kant.”

Import nodig

De belangstelling voor varkensvlees is groter dan de eigen productie en India importeerde in 2021 766 ton varkensvlees van hoge kwaliteit om aan de vraag tegemoet te komen. De EU is de belangrijkste leverancier met een exportwaarde van 2,9 miljoen euro. 1,69 miljoen euro hiervan wordt gerealiseerd door België, wat van ons land meteen de koploper maakt.

India is een nichemarkt waar we aan de kop van het peloton rijden. We moeten die positie vasthouden en het groeipotentieel op deze markt ten volle benutten

Joris Coenen - Manager BMO

Joris Coenen, manager BMO, merkt dat de Indiase importeurs belangstelling tonen voor de verdere ontwikkeling van de handel met Europese leveranciers. “India is op dit moment een nichemarkt waar we aan de kop van het peloton rijden. We moeten die positie vasthouden en het groeipotentieel op deze markt ten volle benutten. Daar zetten we de volgende drie jaar op in met gerichte acties.”

BMO werkte een overkoepelende communicatiecampagne uit voor India, Vietnam en Taiwan. Dankzij Europese cofinanciering krijgt het exportbureau meer slagkracht om het exportvolume te helpen verhogen en het marktaandeel van Belgisch varkensvlees in deze landen te vergroten.

De inzet is groot aangezien verwacht wordt dat de invoer van varkensvlees in India bijvoorbeeld de komende vijf jaar met 12,5 procent per jaar zal groeien.

Varkensstapel in België krimpt en ook handel loopt terug
Uitgelicht
Onder druk van slechte prijzen, hoogoplopende productiekosten en beleidskeuzes is de Belgische varkensstapel het afgelopen jaar gedaald. Die krimp zet zich ook in 2022 verder....
27 oktober 2022 Lees meer

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek