header.home link

BelOrta rondt de kaap van 451 miljoen omzet

3 januari 2020
BelOrta, de grootste groente- en fruitveiling van ons land, haalde in 2019 met 451 miljoen euro de hoogste productomzet ooit. Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kilo) klokt BelOrta ook qua volume af op een record.
BelOrta, de grootste groente- en fruitveiling van ons land, haalde in 2019 met 451 miljoen euro de hoogste productomzet ooit. Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kilo) klokt BelOrta ook qua volume af op een record.
Het koude en wisselvallige weer in het voorjaar leidde tot een zwakke opstart van zowel de productie- als consumptiecijfers voor 2019. De hitte en droogte later in het jaar zorgden voor een lagere productie en een onregelmatige productbeschikbaarheid, vooral voor vollegrondsgroenten. De vraag naar vruchtgroenten zoals tomaten, aubergines en komkommers steeg dan weer sterk tijdens de afgelopen zomer.
 
BelOrta biedt ondertussen meer dan 140 lokaal geteelde groenten en kruiden aan en werkt volop aan de lancering van nieuwe variëteiten. Denk bijvoorbeeld aan het groeiend aanbod tomatensoorten en snackgroenten (tomaat, paprika en komkommer). Ook de klassiekers blijven goed scoren, zowel witloof als asperges blijven populair bij de Belgische consument.
 
In 2018 lag de internationale productie van appels en peren enorm hoog door de extreem warme en droge zomer, maar er kwamen veel afwijkende maten en vormen op de markt. Dat zorgde voor een moeilijk vermarkting in de eerste jaarhelft van 2019. Lichtpunten dit jaar waren de clubrassen zoals de Belgische Kanzi-appel die een beter resultaat lieten optekenen. De warme zomer van 2019 zorgden voor hoge zoetheid van het fruit maar de hitteperiodes veroorzaakten ook veel schade als gevolg van zonnebrand bij onder andere appels, peren en enkele bessensoorten.
 
Opvallend dit jaar was de recordproductie van kersen, goed voor maar liefst 2,7 miljoen kilo. Dankzij de optimale inzet van rassen en teeltsystemen kende BelOrta ook een gelijkmatige spreiding van het aanbod van meer dan 10 miljoen kilo aardbeien in 2019. BelOPlum, de Belgische pruim die in 2018 voor het eerst op de markt werd gebracht, kende ook een stijgend succes. En BelOrta behoudt zijn positie als Belgisch marktleider in houtig kleinfruit zoals waaronder frambozen, braambessen, blauwe bessen en rode bessen.
 
Belgen kiezen vaker voor bio en dat vertaalt zich ook in cijfers. BelOrta tekent een stijging op van aantal telers, areaal en assortiment, dat ondertussen 100 bioproducten telt. De grootste groei is voor tomaten, komkommers en paprika.
 
Het verpakkingsvraagstuk zorgt dan weer voor een tweespalt. Enerzijds wordt het gezien als een zware belasting op het milieu, anderzijds is verpakking nodig voor de e-commerce, selfscanning en verspakketten en is het een oplossing in de strijd tegen voedselverlies. Ook de materialenkeuze is een lastige vraag. Plastic wordt vaak afgeschilderd als milieuvervuilend, maar kan tegelijk makkelijk gerecycleerd worden in een circulair systeem. De verpakking van aardbeien worden gemaakt uit gerecycleerde PET-flessen. De verpakking mag op verschillende plaatsen in de PMD-zak, waardoor ze opnieuw gerecycleerd kunnen worden. Daarnaast staat ook de zoektocht naar innovatieve verpakkingen hoog op de radar.
 
Ook op de internationale groente- en fruitmarkt weerklinkt de BelOrta stem steeds luider. De veiling maakt permanent werk van nieuwe marktontwikkeling en is intussen zichtbaar in 75 landen, met onder andere Conference peren in China, Brazilië en Mexico.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek