Albert Heijn wil concurrentie genadeslag toedienen
nieuwsSinds oktober 2003 heeft Albert Heijn zijn concurrenten al verschillende malen bestookt met prijsverlagingen. Dat moest het verlies aan marktaandeel wegens een duur imago ongedaan maken. Vooral de directe concurrent Super de Boer werd door de acties geviseerd. Super de Boer telt bijna 400 vestigingen en maakt deel uit van de groep Laurus, die ook de supermarkten Edah en Konmar overkoepelt.
Laurus kondigde aan "waar nodig maatregelen te nemen". "We zullen niet toestaan dat Albert Heijn onder de prijzen van Super de Boer duikt", zei een woordvoerder. "En onze andere filialen zijn een pak goedkoper". Het antwoord komt er evenwel niet van harte: de prijzenoorlog heeft Laurus al zwaar getroffen. Over de eerste negen maanden van dit jaar zag de groep haar omzet met bijna 9 procent dalen, terwijl Albert Heijn ruim 4 procent meer omzet boekte.
Volgens een Laurus-woordvoerder heeft de Nederlandse prijzenoorlog al bijna 34.000 banen gekost in de warenhuissector. Vooral de zelfstandigen zouden het slachtoffer zijn. De strijd tussen supermarkten kan in Nederland erg hard worden gevoerd omdat, in tegenstelling tot België, daar verkopen met verlies niet bij wet verboden is.
Bron: De Tijd