VLAM gaat troeven Belgisch varkensvlees extra uitspelen
nieuwsDe dioxinecrisis in Duitsland heeft een forse impact op de internationale vleeshandel en -consumptie, met een zwakke prijszetting voor Belgische varkens tot gevolg. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) stuurt daarom de promotieacties bij om de varkenssector een duwtje in de rug te geven. Zowel in binnen- als buitenland worden de troeven van Belgisch varkensvlees en onze hoge voedselveiligheidsstatus uitgespeeld.
Naar de Belgische consument wil VLAM varkensvlees van bij ons extra promoten via tv en distributie. In de eerste week van februari komt daarom een Certus-campagne op de nationale tv-zenders. Het spotje met de 3D-varkentjes wordt herwerkt zodat de boodschap “van bij ons, veilig en lekker” maximaal tot uiting komt. Deze tv-campagne sluit volgens VLAM goed aan bij de promotieacties die diverse ketens uitwerken.
Minister-president Kris Peeters nam het initiatief om de distributie te mobiliseren en Delhaize (met een eigen campagne) en Colruyt (met een financiële tegemoetkoming voor varkenshouders) gaven daaraan reeds gevolg. Daarnaast hebben ook Carrefour, Makro/Metro en Renmans interesse getoond om actief over de troeven van Belgisch varkensvlees te communiceren naar hun klanten. VLAM stelde hiervoor informatie ter beschikking die geïntegreerd of verwerkt kan worden in de eigen communicatiekanalen van de verschillende ketens.
Op de buitenlandse markten volgt het Belgian Meat Office van VLAM de toestand op de voet. Waar nodig, worden ook in het buitenland de geplande acties bijgestuurd. “Aangezien België geen betrokken partij is bij de dioxinecrisis in Duitsland kunnen de eigen troeven op het vlak van voedselveiligheid maximaal worden uitgespeeld op andere markten”, beseft VLAM.
Daarom zal het Belgian Meat Office in bijvoorbeeld Polen en Italië een tandje bijsteken in de actieve vleespromotie. Zij bekijken alvast de reclamemogelijkheden via diverse vakbladen, online nieuwswebsites en via de eigen nieuwsbrief ‘Meat News’. In februari staat alvast een beursdeelname aan Prodexpo in Moskou op het programma, evenals combicontactdagen in de Poolse handelssteden Krakow en Gdansk in april.
VLAM stelt vast dat de jarenlange investeringen in advertenties en persoonlijke contacten nu hun vruchten afwerpen. Zodra het dioxineprobleem in Duitsland bekend raakte, zocht het crisiscommunicatieteam van VLAM/Belgian Meat Office meteen alle mogelijke informatie via media en via het stevig uitgebouwd netwerk in binnen- en buitenland. Zo wordt de Russische markt, die fors weegt op de internationale vleeshandel, opgevolgd door nauw contact met de vertegenwoordigers van Flanders Investment and Trade.
Het Belgian Meat Office stelde Belgische vleesbedrijven een viertalige tekst ter beschikking waarin het Voedselagentschap bevestigde dat België niet betrokken is in deze crisis. Zo konden de bedrijven ongeruste klanten geruststellen. Vervolgens gaat men informeren via de Duitse vakbladen. “Imagocampagnes hebben ervoor gezorgd dat men in Duitsland objectiever communiceert over België en de goede relaties zorgen ervoor dat we in tijden van crisis onze boodschap kunnen verkondigen”, meldt het Belgian Meat Office.
Naast schriftelijke berichtgeving wil het Belgian Meat Office nog een stap verder gaan. “België is een voortrekker in Europa op het vlak van traceerbaarheid zodat we onze buitenlandse collega’s willen uitleggen hoe een dergelijk systeem in België georganiseerd wordt. Nu ook Duitsland geconfronteerd wordt met de gevolgen van een gebrek aan traceerbaarheid, lijkt de tijd rijp om de boodschap (nogmaals) te verkondigen.” Belgian Meat Office wil daarom Belgische specialisten laten spreken op diverse overleg- en communicatiefora.