Ter Beke wordt grootste charcuteriefabrikant
nieuwsTer Beke is van oorsprong een vleeswarenbedrijf. Maar sinds het midden van de jaren negentig heeft de groep fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van een tweede divisie, de verse mediterrane gerechten. Met succes, want Ter Beke is uitgegroeid tot de Europese marktleider in verse lasagne. Vorig jaar tekenden de bereide maaltijden voor een omzet van 106 miljoen euro, tegen 130 miljoen euro voor de vleeswaren.
De focus op de bereide maaltijden is logisch aangezien die markt snel groeit. Ter Beke kan ook profiteren van een sterk merk Come a Casa, waarmee het op de hele Europese markt mikt. Met zijn vleeswarendivisie daarentegen steunt Ter Beke veel minder op merken omdat charcuterie vooral onder de naam van een winkelketen verkocht wordt. In de twee kernmarkten van Ter Beke, België en Nederland, stabiliseert de verkoop van vleeswaren al jaren. In België op zo'n 750 miljoen euro, in Nederland op 900 à 950 miljoen euro.
Toch zijn er genoeg goede argumenten voor een verdere versterking van de vleeswarendivisie, meent De Bruyckere. "Met de overname van Pluma zetten we een eerste stap in de consolidatie van de Belgische markt", legt hij uit. "Die is nog enorm versnipperd. De grootste drie spelers controleren een derde van de markt, in Nederland is dat 70 procent". De belangrijkste speler in ons land is Imperial Meat Products, de Belgische dochter van het Amerikaanse Sara Lee. Die haalt met merken als Aoste en Marcassou een marktaandeel van 12 procent. Ter Beke is nummer twee met 9 procent, gevolgd door Pluma met 8 procent.
Door de overname van Pluma wordt Ter Beke meteen de grootste speler voor vleeswaren in België. In de Benelux bekleedt de groep de derde plaats. Dat er nog meer overnames volgen, sluit De Bruyckere niet uit. "We hebben een verlanglijstje van bedrijven in België en Nederland", zegt hij. Marktleider Imperial Meat Products staat niet op dat lijstje. Moedergroep Sara Lee zette vorig jaar het bedrijf uit Lovendegem te koop samen met haar andere Europese vleeswarendochters.
Net als Ter Beke heeft Pluma de afgelopen jaren ook fors geïnvesteerd in verpakkingslijnen. Ter Beke kocht vorig jaar nog het Nederlandse verpakkingsbedrijf Langeveld-Sleegers, goed voor een omzet van 30 miljoen euro. "De voorverpakte vleeswaren kennen een enorme groei, jaarlijks met zo'n 10 procent", zegt De Bruyckere. "Dat gaat ten koste van de bedieningsproducten, die aan de toonbank bij de slager ingepakt worden. Met Pluma erbij zijn we goed geplaatst om volop te profiteren van die groei", besluit De Bruyckere.