nieuws

Peeters steunt Ciolos in focus promotie op kwaliteit

nieuws
Minister van Landbouw Kris Peeters deelt het standpunt van eurocommissaris Ciolos dat Europese landbouwproducten meer gepromoot moeten worden op basis van hun hoge kwaliteit. Daarbij hoopt hij dat ook nationale kwaliteitssystemen of collectieve lastenboeken een plaats krijgen in het Europese promotiebeleid.
19 oktober 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:02

Minister van Landbouw Kris Peeters deelt het standpunt van eurocommissaris Ciolos dat Europese landbouwproducten meer gepromoot moeten worden op basis van hun hoge kwaliteit. Daarbij hoopt hij dat ook nationale kwaliteitssystemen of collectieve lastenboeken een plaats krijgen in het Europese promotiebeleid. Zo reageert hij op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Verfaillie (CD&V).

EU-commissaris voor Landbouw Dacian Ciolos heeft enkele maanden geleden zijn groenboek promotie toegelicht. Daarin vraagt hij een meer ambitieuze en effectieve promotiestrategie voor Europese landbouwproducten, die meer focust op de hoge kwaliteit van de producten. “Europese boeren en tuinders moeten zich houden aan zeer strenge regels op het gebied van voedselveiligheid, milieu en dierenwelzijn”, klonk het. “Die hoge kwaliteit moet dan ook meer in de verf worden gezet, zowel binnen als buiten Europa.” Volgens de commissaris komt deze taak vooral toe aan exporteurs en lidstaten, terwijl de EU een faciliterende en ondersteunende rol speelt.

Vlaams minister-president Kris Peeters juicht het debat rond het promotiebeleid toe, maar wijst op enkele aandachtspunten in het groenboek en zegt deze te zullen overbrengen aan de commissaris. Zo benadrukt hij dat de focus van het promotiebeleid moet liggen op het openstellen van nieuwe markten en het verstevigen van bestaande markten voor de belangrijkste exportproducten, maar eveneens op het versterken van de concurrentiepositie ten opzichte van producten uit derde landen op de interne markt.

Wat promotie op de wereldmarkt betreft, stelt hij dat kleinere producenten en lidstaten vaak geen of weinig middelen ter beschikking hebben en vraagt hij de Commissie daarom om een sterk faciliterende rol te spelen. Op de interne markt zou hij daarenboven graag generieke productinformatie zien, naast informatieve boodschappen zoals ‘duurzame landbouwsystemen’ en ‘gezonde en evenwichtige voeding’.

Ten slotte vraagt hij om het begrip ‘kwaliteit’ ruimer te interpreteren dan biologische landbouw en de communautaire kwaliteitssystemen Beschermde oorsprongsbenamingen (BOB), Beschermde Geografische Aanduidingen (BGA) en Gegarandeerde Traditionele specialiteiten (GTS). “Ook nationaal erkende kwaliteitssystemen zoals Meritus of collectieve lastenboeken zoals Flandria moeten een plaats krijgen in het Europees promotiebeleid.”

Op de vraag van Verfaillie naar de huidige inspanningen in de Vlaamse promotiestrategie, antwoordt Peeters dat het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) de laatste jaren steeds meer de kaart trekt van kwaliteit. “Vorig jaar heeft de Europese Commissie bijvoorbeeld een subsidie van 1.891.150 euro goedgekeurd voor het programma kwaliteitsvlees en deze maand is VLAM gestart met haar duurzaamheidscampagne ‘Vlees van hier’. Kwaliteit krijgt vandaag al een prominente plaats in de Vlaamse promotiestrategie en VLAM zal de komende jaren op deze strategie voortbouwen.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek