ILVO vernieuwt website en logo

nieuws
Het Vlaams Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) heeft zijn website en logo vernieuwd. De nieuwe website bestaat uit twee lagen: een handig en snel overzicht van wat ILVO te bieden heeft, eenvoudig en verstaanbaar gebracht, en een dieper gelegen onderzoeksportaal waarin wetenschappers snel alles te weten komen over een bepaald onderzoek of onderzoeker.
22 oktober 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:07
Lees meer over:

Het Vlaams Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) heeft zijn website en logo vernieuwd. De nieuwe website bestaat uit twee lagen: een handig en snel overzicht van wat ILVO te bieden heeft, eenvoudig en verstaanbaar gebracht, en een dieper gelegen onderzoeksportaal waarin wetenschappers snel alles te weten komen over een bepaald onderzoek of onderzoeker. 

ILVO wil met zijn nieuwe website twee typen bezoekers bedienen. Ten eerste zijn er de geïnteresseerde niet-wetenschappers of bedrijven die op zoek gaan naar nieuws, vulgariserende brochures, persberichten, video’s, een agenda of een thematisch overzicht van de onderzoeksdomeinen en aanwezige diensten. Dat alles moet in een oogopslag te vinden zijn, en kreeg dan ook een plaats op de homepage. Nieuw daar is de sectie ‘Pers en Media’, waar journalisten maar ook het grote publiek terechtkunnen voor kant-en-klare weetjes in woord en beeld.

Ten tweede zijn er de wetenschappelijke ‘concullega’s’, die actuele informatie zoeken over wetenschappelijke publicaties, projecten, collega-experten, gespecialiseerde kennisdomeinen, wetenschappelijke activiteiten en netwerken. Voor hen werden vier interne ILVO-databases (de personeelsdatabank, de stakeholderslijst, de database van onderzoeksclusters en het opvolgsysteem voor alle onderzoeksprojecten) met elkaar verbonden in één database, grotendeels (vertrouwelijke informatie zoals boekhoudkundige gegevens werden niet online geplaatst) te doorzoeken via het online onderzoeksportaal.

Die nieuwe database maakt gebruik van de specifieke, Deense wetenschapssoftware PURE. Samen met de Hogeschool Gent is ILVO één van de eerste wetenschappelijke instellingen die daarin investeren, met de financiële hulp van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI). PURE moet het voor de directie mogelijk maken om sneller allerlei statistieken te trekken, performantiemetingen uit te voeren en beleidsvragen te beantwoorden.

Verder moet het wetenschappers mogelijk maken om snel alle bestaande informatie over een onderzoeksproject of onderzoeker te vinden, via een handige zoekfunctie in het onderzoeksportaal, te bereiken via de homepage of één van de algemene onderzoekspagina’s. PURE gaat daarbij iets verder dan andere software. Zo houdt het automatisch de data bij waarop digitaal meer dan een abstract mag worden verspreid van wetenschappelijke publicaties, linkt het oude en nieuwere projecten met elkaar en geeft het een ‘grafiek van relaties’, waardoor de surfer ziet in welk netwerk een bepaalde onderzoeker actief is.

“Het is onze plicht om efficiënt te communiceren over een duurzame landbouw en visserij, en het is de burger en wetenschapper zijn recht om die informatie eenvoudig en verstaanbaar op internet te vinden. Onze nieuwe website moet dit nog beter mogelijk maken, met zijn twee niveaus”, klinkt het.

Samen met de nieuwe website lanceert ILVO ook een nieuw logo. Dat werd ontwikkeld in samenwerking met twee stagiaires van de University of Arkansas, en moet de verscheidenheid in het onderzoek benadrukken. “Daartoe werd links bovenaan een speelse toets toegevoegd. Het kan zowel een vis zijn als een blad of een varkensoor. Zo krijgt de verscheidenheid en rijkdom van ons onderzoek een passend lettermerk.”

Meer info: www.ilvo.vlaanderen.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek