Halftijdse positieve evaluatie voor 'gent:bloemenregio'
nieuwsHet project ‘gent: bloemenregio’ dat Gent en omliggende gemeenten meer op de kaart wil zetten als bloemenregio, is halfweg en dus is een eerste tussentijdse evaluatie aan de orde. “Er is reeds heel wat werk verzet, maar toch kunnen we nog heel wat meer realiseren”, vatte AVBS-voorzitter Géry Heungens het samen tijdens het Midterm Symposium ‘gent: bloemenregio’.
Om de rol van Gent als bakermat van de sierteeltsector in Vlaanderen onder de aandacht te brengen, werd begin 2010 gestart met het project ‘gent: bloemenregio’. “Hiermee wil de Gentse regio van de sierteeltsector een krachtig en sterk merk maken om zo hefbomen te realiseren op socio-economisch vlak”, stelt Oost-Vlaams gedeputeerde van Landbouw, Alexander Vercamer. Bij het project staan vijf thema’s centraal: identiteit en toerisme, ondernemerschap, tewerkstelling, onderzoek en ontwikkeling en beleid.
Volgens Guido Van Huylenbroeck, decaan van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de UGent, kan landbouw bijdragen tot een regionale identiteit, maar is er wel een duidelijke band tussen beiden nodig. “Eerst en vooral is het belangrijk om het merk in de eigen streek bekend te maken, pas nadien kan je ermee naar het buitenland gaan. Voorwaarde is wel dat er een deel van de gecreëerde meerwaarde ook naar de landbouw terugvloeit”, aldus de professor.
Voor ‘gent: bloemenregio’ zijn de eerste stappen gezet, maar volgens Van Huylenbroeck is twee jaar zeer kort om het als een sterk merk in de markt te zetten. Toch werden de eerste resultaten al bereikt. “Op vlak van tewerkstelling organiseerden we onder meer een informatiebeurs voor siertelers over tewerkstelling en waren we aanwezig op de jobbeurs op Agriflanders. Ook werd de technopool sierteelt opgericht waarbij alle wetenschappelijke kennis wordt samengebracht en waar het onderzoek wordt gecoördineerd”, somt Marc De Buck, provinciaal gedeputeerde voor Economie, enkele van de verwezenlijkingen op.
Toch zijn er nog een aantal uitdagingen waarop het komende projectjaar een antwoord moet geboden worden. “Momenteel is de versnippering erg groot. Zowel de stad Gent als zeven omringende gemeenten zijn erbij betrokken, maar het is niet evident om op dezelfde lijn te geraken. Er is nood aan meer communicatie en overleg om deze intergemeentelijke samenwerking te optimaliseren”, zei Stijn Vandeplas, diensthoofd Toerisme & evenementen van de gemeente Wetteren, tijdens een panelgesprek.
Professor Van Huylenbroeck was van mening dat het begrip ‘gent: bloemenregio’ nog iets te vaag is en meer moet uitgekristalliseerd worden. André Raemdonck, coördinator van het Regionaal Economisch en Sociaal Overlegcomité (RESOC) Gent, denkt dat de link tussen sierteelt en Gent er in de basis wel is, maar dat het idee om een product aan een regio te koppelen nog nieuw is en dit nog verder moet rijpen.
Eddy Matthys, consulent van Landelijke Gilden, ziet in authenticiteit een zeer belangrijk troef. “Maar dan moet de consument wel de kans krijgen om opnieuw in contact te komen met de oorsprong van het product. En daarbij moeten de siertelers zelf worden ingeschakeld”, aldus Matthys die op vlak van ‘regional branding’ al heel wat ervaring opdeed in het Meetjesland.
Volgens Van Huylenbroeck is de wisselwerking tussen stad en platteland een ander cruciaal onderdeel van het welslagen van het project. “Beiden hebben elkaar nodig. De groene gordel rond Gent moet mee gepromoot worden. Als je enkel Gent als stad promoot, neem je ook maar een deel van het verhaal mee. Langs de andere kant zou je bij het promoten van enkel Wetteren als bloemenregio nooit hetzelfde effect kunnen behalen dan wanneer je Gent erbij betrekt.”
Uit het debat onthield AVBS-voorzitter Géry Heungens vooral dat er al mooie resultaten werden behaald, maar dat er nog werk aan de winkel is. “Alle partners, zowel bewoners van de regio, de lokale bestuurders als de siertelers, moeten nauw bij het project betrokken worden en moeten uiteindelijk mee de vruchten kunnen plukken van de inspanningen die worden geleverd om Gent als bloemenregio op de kaart te zetten.”
Op korte termijn zal er in het kader van ‘gent: bloemenregio’ een bloemenmuseum worden opgericht. Aan het einde van dit jaar loopt het project af. “Dan komt er een nieuwe evaluatie, maar we sluiten niet uit dat er nieuwe financiering kan gevonden worden om het project verder te zetten”, aldus gedeputeerde De Buck.
Lees binnenkort meer over 'Regional branding' in geVILT.