Cera biedt adviesdienst voor coöperaties aan
nieuwsCera gaat haar coöperatieve ervaring en knowhow ter beschikking stellen van land- en tuinbouw, de social profit, de creatieve sector en de profit. Dat doet ze met de oprichting van Coopburo. “Het Internationaal Jaar van de Coöperaties was voor ons de directe aanleiding om de initiatieven rond het stimuleren en ontwikkelen van coöperatief ondernemen te bundelen”, klinkt het.
“De coöperatie is geen verouderde vennootschapsvorm, maar een opportuniteit waar we niet langer omheen kunnen. Bekende coöperaties zijn onder meer de popgroep U2, Milcobel en Acco”, legt Lieve Jacobs, coördinator van Coopburo, uit. Maar Coopburo wil niet alleen bestaande coöperatieve ondernemingsvormen bijstaan met advies, maar ook initiatieven die nog in de opstart- en oriëntatiefase zitten.
“Wie bij ons komt aankloppen, krijgt juridisch advies en bijstand bij het scherp stellen en uitwerken van missie en strategie in een performant businessmodel en businessplan. Daarbij geven we ook input voor de uitwerking van een coöperatieve communicatiestrategie”, klinkt het. Naast advies heeft Coopburo ook aandacht voor wetenschappelijk onderzoek. “Zo weet niemand hoeveel coöperaties er actief zijn in ons land en hoeveel werknemers ze tellen. Daar wil Coopburo verandering in brengen”, aldus coördinator Jacobs.
Cera heeft al 120 jaar ervaring met het coöperatieve gedachtegoed. Het is immers één van de grootste coöperaties van het land. Zo controleert Cera ruim 30 procent van de aandelen van KBC Groep. Naast een dividend biedt Cera haar vennoten vennotenvoordelen aan in de vorm van kortingen op goederen en diensten. Via een getrapte inspraakstructuur worden vennoten actief betrokken bij het Cera-beleid.
Voor Cera is de oprichting van het adviesbureau Coopburo niet toevallig gelanceerd dit jaar. De Verenigde Naties hebben 2012 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperaties, met als motto ‘Cooperative entreprises build a better world’.