Winkeliers met productpassie mogen zich kenbaar maken
nieuwsHet oog wil ook wat. Daarom geniet de zoektocht naar de mooiste kaas- en vleestoog en de meest aantrekkelijke groenterayon de steun van de landbouwsector. Hoe de winkelier het eindproduct uitstalt, bepaalt mee de aantrekkelijkheid van de producten waar boer en tuinder aan het begin van de voedselketen voor zorgen. Nog tot het eind van de maand kunnen speciaalzaken, buurtsupers en supermarkten zich kandidaat stellen. Na een bezoek door mysteryshoppers kiest de jury de winnaars. Zij moeten zich onderscheiden in productkennis en -passie, en uiteraard ook in de presentatie van het assortiment. Buurtsuper.be motiveert de eigen achterban voor de wedstrijden die de steun genieten van promotieorgaan VLAM en, in het geval van de verkiezing van een 'groentevakman', van Boerenbond en groentekeurmerk Flandria.
Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten, doet een oproep aan winkeliers met een passie voor verse producten om deel te nemen aan een wedstrijd die vakmanschap in de kijker zet. Eigenlijk gaat het om drie wedstrijden want de zelfstandigenorganisatie gaat samen met promotieorgaan VLAM, landbouworganisatie Boerenbond en groentekeurmerk Flandria op zoek naar de mooiste groenterayon en, met de steun van VLAM, naar een even aantrekkelijke kaas- en vleestoog. Winkeliers kunnen zich kandidaat stellen voor één of meerdere categorieën via www.besteversspecialist.be, voor woensdag 1 mei.
“Na een eerste selectie volgt er een bezoek van mysteryshoppers”, legt Yannick Muls van Buurtsuper.be uit. “Een jury bezoekt vervolgens de finalisten en kiest de uiteindelijke winnaars. Alle finalisten worden uitgenodigd en in de bloemetjes gezet op het Buurtsuperfeest dat op 26 juni plaatsvindt in Groot-Bijgaarden. De winnaars ontvangen leuke prijzen.” Kandidaten vinden op de website bewaar- en presentatietips die hen kunnen helpen. In het groenterek kan je bijvoorbeeld spelen met kleuren, en wat je er vooral niet mag doen is bananen en andere ethyleengevoelige producten naast appels of tomaten leggen die ethyleen afscheiden bij het rijpen.
Zowel speciaalzaken als buurtsupers of supermarkten kunnen deelnemen. Onderscheiden kunnen ze zich met een uitgebreid assortiment, productkennis, creatieve presentatie, klantvriendelijke bediening en passie voor de producten van lokale bodem. Passie die ze delen met de primaire producenten, wat verklaart waarom de wedstrijden de steun genieten van VLAM en ook van Flandria en Boerenbond in het geval van de zoektocht naar een ‘groentevakman’. Vorig jaar viel de eretitel groentevakman te beurt aan C&B ALVO te Zonhoven en 't Fijnproevertje Hofstade-Aalst. De zoektocht naar de mooiste kaas- en vleestoog is nieuw dit jaar.
Beeld: VLAM