Voedingszaken blijven marktaandeel verliezen

Het marktaandeel van de gespecialiseerde voedingszaken in België is op drie jaar tijd gedaald met 15 procent. De grootwarenhuizen winnen steeds meer terrein. Dat blijkt uit een sectorstudie van VDV, de UNIZO-organisatie voor de zelfstandige voedingshandel, in samenwerking met KBC en de Vlerick Management School.
28 juli 2004  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:53
Het marktaandeel van de gespecialiseerde voedingszaken in België is op drie jaar tijd gedaald met 15 procent. De grootwarenhuizen winnen steeds meer terrein. Dat blijkt uit een sectorstudie van VDV, de UNIZO-organisatie voor de zelfstandige voedingshandel, in samenwerking met KBC en de Vlerick Management School.

De trend is grotendeels te wijten aan de consument die steeds meer de wekelijkse boodschappen op een zo beperkt mogelijke tijd en dus liefst onder één dak wil doen. Volgens recente cijfers hebben slagers een aandeel van 32,2 procent (34,9 pct in 2000) in het gemiddelde gezinsbudget voor vers vlees en 23,3 pct (27,2 pct in 2000) voor charcuterie.

Voor brood kiest meer dan de helft van de Belgen nog steeds voor de plaatselijke bakker: bakkers hebben nog een aandeel van 52,1 pct (58 pct in 2000). Voor viswinkels is de trend rampzaliger: het aandeel van de plaatselijke visboer is gedaald tot 14,9 pct (19,7 pct in 2000). Groenten- & fruitwinkels hebben nog 7 pct (10 pct in 2000) en kaaswinkels nog maar 6,8 pct (8,1 pct in 2000).

Er zijn momenteel nog 18.617 voedingsspeciaalzaken in België, tegenover 4.500 grootwarenhuizen en (buurt)supermarkten. "Het verschuiven van het marktaandeel in het voordeel van de grootwarenhuizen en (buurt)supermarkten heeft alles te maken met de hedendaagse consument die zo weinig mogelijk tijd en geld wenst te besteden aan het aankopen van levensmiddelen", zegt professor Van Ossel van de Vlerick Management School.

Bron: RUG-kranten

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek