nieuws

VLAM promoot lange lijst land- en tuinbouwproducten

nieuws
Naast het sectoroverkoepelend programma met promoties die elke sector ten goede komen, werkt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een gedetailleerd actieprogramma uit voor de producten van de Vlaamse land- en tuinbouw en visserij. Voor het eerst is het budget voor de promotie van varkensvlees, en niet dat voor zuivel, het ruimst.
18 december 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17
Lees meer over:

Naast het sectoroverkoepelend programma met promoties die elke sector ten goede komen, werkt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een gedetailleerd actieprogramma uit voor de producten van de Vlaamse land- en tuinbouw en visserij. Voor het eerst is het budget voor de promotie van varkensvlees, en niet dat voor zuivel, het ruimst.

In de sector akkerbouw zet VLAM in op een moderner imago van de aardappel. "Onder het motto 'Patapas. 1000 hapjes met patatjes' zullen nieuwe recepten de consument overtuigen om vaker verse aardappelen te kopen", zegt communicatieverantwoordelijke Leen Guffens. Samen met Frankrijk en Nederland wordt een campagne gevoerd die de voedingswaarde van diepvriesgroenten en groenten in blik in de kijker zet.

Met 'Melk. En je kan tegen een stootje' wordt een vervolg gebreid aan een promotiecampagne die in het verleden al in de prijzen viel. Schoolkinderen zullen, zoals de voorbije jaren, op bezoek kunnen bij melkveehouders die deelnemen aan het 'Melk4kids'-netwerk. Belgische kazen winnen gestaag aan marktaandeel. Door nog meer in te zetten op de herkenbaarheid van deze kazen, hoopt VLAM nog meer vooruitgang te boeken.

De nieuwe campagne voor vlees werd dit jaar al gelanceerd. De sectoren rund-, kalf- en varkensvlees slaan de handen in elkaar om duidelijk te maken dat vlees thuishoort in een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Specifiek voor varkensvlees wordt het varkenskroontje aangeprezen als nieuwe versnijding. "Hoewel het niet eenvoudig is om een nieuw product in de markt te zetten, zijn de supermarkten bijzonder lovend voor het varkenskroontje", verklaart directeur promotie Ludo Willems.

Voor de groenten geniet 'Flandria' een merkbekendheid van 70 procent. "Onze ambitie is om dit nog te verhogen", zegt Leen Guffens. De merknaam zal ook prominent aanwezig zijn in een nieuwe tele-novelle op VTM. De campagne 'All Day Long' voor groenten en fruit wordt met de steun van de EU voortgezet. Een exoot zoals ananas verdwijnt uit het campagnebeeld en wordt vervangen door een lokale trots als prei.

De campagne 'Goesting in iets goeds' wil kip ten aanzien van jonge gezinnen met kinderen positioneren als een veilig, licht en veelzijdig stukje vlees. Dat eieren "formidabel fastfood" zijn, zal op Wereldeidag verkondigd worden en doorgetrokken worden op de verpakking, laat Ludo Willems weten. Met 'Konijn op andere wijze' leert de consument dat konijn mager vlees is en niet steeds traditioneel bereid moet worden.

De sierteelt mikt met 'Bloemen & groen. Ongelooflijk wat ze met je doen' op wellness. De portaalsite www.groenvanbijons.be biedt nuttige info en ideeën om aan de slag te gaan met planten zowel binnen, buiten als op het terras. Wie wil genieten van de tuin zonder het bijhorende werk, krijgt van VLAM het advies om beroep te doen op een tuinaannemer.

De campagne voor bioproducten werd dit najaar al getest en zal nog lopen tot 2014. "Bio past in het duurzaamheidsverhaal dat VLAM wil brengen", zegt woordvoerster Liliane Driesen. Met het concept 'De Renaissance van de echte smaak' wil de organisatie drempelverlagend werken naar minder frequente biokopers en uiteraard meerverkoop stimuleren bij overtuigde kopers.

Het label 'Erkend verkooppunt hoeveproducten' wordt ook volgend jaar gepromoot. "Het aantal producenten kan nog uitbreiden", weet Driesen. Een erkenning als streekproduct levert steeds de nodige aandacht op zodat ook in 2012 een drietal nieuwe producten zal dingen naar een Europese erkenning als streekproduct.

Omdat niet alleen groenten, maar ook vissen een seizoen hebben, wordt dat het nieuwe uitgangspunt voor de visserijpromotie van VLAM. 2012 brengt een 'Vis van het jaar' en daarnaast krijgt de pladijs - een erg belangrijke vis voor de Vlaamse visserij - een promotiedag.

Meer info: Jaarprogramma VLAM 2012

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek