nieuws

Onverhoopte omzetstijging Danone in eerste kwartaal

nieuws
In het eerste kwartaal van 2006 legde Danone uitstekende resultaten voor. De omzet steeg met 14,9 procent tot 3,5 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en consolidatiewijzigingen is er sprake van een omzetgroei van 9 procent. Dat is veel hoger dan de verwachting die Danone voor heel 2006 vooropstelt. In februari deelde de groep nog mee een omzetgroei tussen 5 en 7 procent te verwachten.
24 april 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
In het eerste kwartaal van 2006 legde Danone uitstekende resultaten voor. De omzet steeg met 14,9 procent tot 3,5 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en consolidatiewijzigingen is er sprake van een omzetgroei van 9 procent. Dat is veel hoger dan de verwachting die Danone voor heel 2006 vooropstelt. In februari deelde de groep nog mee een omzetgroei tussen 5 en 7 procent te verwachten.

Voedingsproducenten worden in goede beurstijden niet echt gesmaakt op de beurs. Hoewel ze hun defensieve kwaliteiten hebben, zorgt de beperkte groei voor sobere koersrendementen. De Franse voedingsproducent Danone vormt een uitzondering op die regel. Het bedrijf zag de winst per aandeel sinds 1999 met gemiddeld 9,2 procent per jaar toenemen. Aandelen van Danone laten sinds 1999 een koersrendement zien van bijna 70 procent. De Europese aandelenindex DJ Euro Stoxx 50 moet over dezelfde periode genoegen nemen met een rendement van minder dan 20 procent.

De goede cijfers zijn mede het gevolg van een sterke groei buiten Europa. In Azië steeg de omzet met 18 procent en in de rest van de wereld was er een omzetgroei van 17 procent. Vorige week verhoogde Danone zijn belang in de Chinese zuivelproducent Dairy & Food Company tot 20 procent. In Europa, waar Danone twee derde van de omzet realiseert, groeide de omzet met 4,7 procent. Volgens algemeen directeur Franck Riboud is er beterschap in de thuismarkt Frankrijk. De voorbije jaren zette een ondermaats consumentenvertrouwen de omzet er onder druk.

Het succes van Danone steunt op twee hoekstenen. Enerzijds is de focus op gezonde voeding een schot in de roos door de toenemende aandacht voor de gezondheid. Danone is de grootste producent van yoghurt en de op een na grootste producent van mineraalwater ter wereld. Anderzijds zorgen productinnovaties voor bijkomende omzet en hogere marges. Voorbeelden daarvan zijn de Actimel-drankjes of de Activia-yoghurt.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek