Horeca Vlaanderen en Boerenbond dagen Ikea voor rechter
nieuwsHoreca Vlaanderen daagt, in samenspraak met Boerenbond en Horeca Wallonië, Ikea voor de rechtbank wegens oneerlijke handelspraktijken. De meubelketen gaat met de Kerstdagen opnieuw klanten lokken met dumpingprijzen in zijn restaurant. "De Zweedse keten doet ons met dergelijke 'stuntacties' oneerlijke concurrentie aan en banaliseert voedsel", laat Horeca Vlaanderen weten.
Dit voorjaar stuntte Ikea met goedkope biefstuk-friet voor 2,50 euro, in de zomer bood de meubelketen barbecue aan voor 3,95 euro en in september waren het mosselen met frietjes voor 5 euro. Ook met de Kerstdagen plant Ikea weer een aantal vergelijkbare acties. "Ondanks meermaals aandringen van zowel Horeca Vlaanderen als Boerenbond om te stoppen met deze dumpingprijzen blijft Ikea Oost-Indisch doof", luidt het verwijt. Een klacht van Boerenbond bij de FOD Economie werd dit voorjaar onontvankelijk verklaard.
Horeca Vlaanderen zal Ikea daarom dagvaarden voor ‘oneerlijke handelspraktijken’ en ‘onrechtmatige concurrentiedaad’. "Ikea is in de eerste plaats een woonwarenhuis waar meubilair en huiselijke benodigdheden verkocht worden. Wij hebben er absoluut geen probleem mee dat Ikea ook een restaurant uitbaat. We kunnen echter niet tolereren dat ze voeding louter gebruiken als marketinginstrument om de consument aan te trekken", zegt Danny van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.
Volgens van Assche wordt verkocht met verlies, wat bij wet verboden is en voor oneerlijke concurrentie zorgt. "Bovendien creëert Ikea zo een totaal verkeerde prijsperceptie bij de consument. Die denkt nu dat het voor een restaurant economisch haalbaar is om bijvoorbeeld mosselen met frietjes voor vijf euro te verkopen. Ikea rekent niet alle kosten door en kan zo haar gerechten aan dumpingprijzen op de markt brengen." Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche beaamt dit: "Stunten met voedsel is onaanvaardbaar want voedsel wordt op die manier gebanaliseerd."
Ikea reageert dat het absoluut niet de intentie heeft om de horeca te benadelen en dat het niet begrijpt waarom Ikea-restaurants als concurrentie worden aanzien. “De beleving in een groot self-service restaurant is toch wezenlijk anders dan in een normaal restaurant”, klinkt het. De keten betwist bovendien dat het eten met verlies verkoopt. Ikea heeft naar eigen zeggen nog geen dagvaarding ontvangen. Zodra dit wel het geval is, zal het zich verder beraden.
Bron: Belga/eigen verslaggeving