Fairebel viert 15 jaar “engagement voor eerlijke landbouw”
nieuwsDe pionier van eerlijke melk in België, Fairebel, viert zijn 15de verjaardag. Het merk wordt al anderhalve decennia beheerd door en voor boeren en staat voor Belgische kwaliteitsproducten met een eerlijk loon voor de producent. Toeval of niet, de verjaardag van Fairebel valt samen met de Week van de Fair Trade, die de missie voor een eerlijke handel deelt.
Eerlijke producten
In dit vijftiende jubileumjaar bevestigt Fairebel opnieuw zijn missie: het blijven aanbieden van producten die zowel de producenten als de consumenten respecteren. “Samen kiezen we voor een eerlijker, duurzamer en rechtvaardiger consumptiemodel”, klinkt het. Ter gelegenheid van zijn 15de verjaardag plant het merk een reeks evenementen en samenwerkingen die gericht zijn op het verder sensibiliseren van het grote publiek voor het belang van het consumeren van eerlijke en lokale producten. Het toeval treft dat de verjaardag van Fairebel samenvalt met de Week van de Faire Trade. “Deze samenloop is des te betekenisvoller omdat de waarden die Fairebel uitdraagt, zoals rechtvaardigheid en steun aan lokale producenten, perfect aansluiten bij de doelstellingen van deze nationale week die gewijd is aan de bevordering van eerlijke handel”, klinkt het.
Tijdens de Week van de Faire Trade, van 2 tot 12 oktober, worden verschillende acties georganiseerd in supermarkten en partnerwinkels om Fairebel-producten te promoten en de essentiële rol van producenten in de voedselketen te benadrukken. Het thema van deze editie, gericht op de impact van eerlijke handel op duurzaamheid en de verbetering van de levensomstandigheden van producenten, sluit aan bij de missie die Fairebel sinds zijn oprichting heeft: het garanderen van een fatsoenlijk inkomen voor producenten, het bevorderen van verantwoord consumeren en de tussenpersonen te beperken en hen ook eerlijk te vergoeden.
137.874.000 miljoen liter melk
Fairebel is opgericht door een groep boeren als een rechtstreeks gevolg op de melkcrisis in 2009. Het merk van de coöperatie Fairecoop verenigt melkveehouders uit Vlaanderen (30%) en Wallonië en de Duitstalige gemeenschap (70%) zodat zij hun melk tegen een eerlijke prijs op de markt kunnen brengen. Sinds de oprichting verkocht Fairebel zo’n 137.874.000 miljoen liter melk. Voor elke liter melk die verkocht wordt onder het Fairebel-label gaat een gering aandeel in de kas van Faircoop. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens jaarlijks eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie. Fairebel verkoopt vandaag niet alleen melk, maar ook producten zoals fruit en vlees.
Eerlijke toekomst voor producent en consument
Vandaag vertegenwoordigt Fairebel meer dan 500 landbouwers die zich verenigen om kwaliteitsproducten aan te bieden en tegelijkertijd een eerlijke beloning garanderen voor elk van hen. Dankzij deze aanpak wordt de toekomst verzekerd voor de boeren die lid zijn van de coöperatie. Als coöperatie stelt Faircoop ook consumenten in staat om lid te worden van Fairebel, waardoor ze stemrecht krijgen bij belangrijke beslissingen. Dit participatieve model stelt zo’n 17.000 consumenten in staat om actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling van hun favoriete merk, waardoor de band tussen producenten en consumenten wordt versterkt en er een gemeenschap ontstaat die zich inzet voor een eerlijkere toekomst.
Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Fairebel