nieuws

Delhaize stap dichter bij supermarkt van de toekomst

nieuws
In januari van dit jaar lanceerden Delhaize en Living Tomorrow een wedstrijd om na te denken over hoe we in de toekomst boodschappen zullen doen. Living Tomorrow opent eind dit jaar de derde versie van het Huis van de Toekomst en daarin zal een supermarkt van de toekomst geïntegreerd worden. Het beste idee uit de wedstrijd zal in die supermarkt echt gebouwd worden. Dat wordt een gekoeld opbergkastje dat 24 uur op 24 met een persoonlijke code kan geopend worden.
8 juli 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
In januari van dit jaar lanceerden Delhaize en Living Tomorrow, de organisatie achter het Huis van de Toekomst in Vilvoorde, een wedstrijd om na te denken over hoe we in de toekomst boodschappen zullen doen. Living Tomorrow opent eind dit jaar de derde versie van hun Huis en daarin zal een supermarkt van de toekomst geïntegreerd worden. Het beste idee dat uit de wedstrijd kwam, zal in die supermarkt ook echt gebouwd worden. Dat wordt een gekoeld opbergkastje.

Uit alle inzendingen koos de jury een concept van Olivier Ferrard, een 29-jarige handelsingenieur die als auditor werkt. Zijn gedetailleerde ontwerp is grotendeels gericht op nieuwe, technologische ideeën om het winkelen gemakkelijker en aangenamer te maken. Ferrard bespreekt in zijn ontwerp verschillende innovatieve concepten die praktisch realiseerbaar zijn, maar vooral het idee van een smart locker-systeem kon de jury charmeren.

De smart locker is een kastje met verschillende compartimenten voor droge, gekoelde en diepvriesproducten. De klant bestelt en betaalt zijn boodschappen online en ontvangt een e-mail of sms wanneer het pakket klaar is. In afwachting van de komst van de klant worden die boodschappen bewaard in de smart lockers. Die kunnen 24 uur op 24 door de klant geopend worden met een persoonlijke code. Met dit concept richt Ferrard zich vooral tot studenten en jonge werkenden die gemak en tijdswinst belangrijk vinden. Naast de smart lockers stelt Ferrard bovendien voor om een gerobotiseerd systeem te plaatsen waar mensen dag en nacht basisaankopen zoals brood, boter en melk kunnen doen.

De tweede prijs gaat naar Annelies Saron. Zij werkte een concept uit rond een intelligente USB-stick. De stick zorgt voor profielherkenning, roept het digitale boodschappenlijstje op en is een efficiënt betaalsysteem. Bovendien stelde Saron ook voor om op de digitale prijsetiketten, de voedingswaarde van de producten te vermelden. De derde prijs is voor Els Parton met een idee dat de klemtoon legt op plezier en efficiëntie bij het winkelen. Ze voorziet een speelhoek voor kinderen met de nieuwste kinderproducten en wachttijden aan de kassa die aangenamer worden door lectuur en degustaties.

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek