Champagnebier mag vergeleken worden met champagne
nieuwsDe rechters moesten zich buigen over een geschil tussen de Belgische brouwer De Landtsheer en de Franse champagneproducenten. Die konden het niet op prijs stellen dat De Landtsheer zijn product "Malheur Brut Réserve", een blond bier dat gebrouwen wordt volgens een procédé naar het voorbeeld van de productiewijze van mousserende wijn, presenteerde als "champagnebier". De Landtsheer gebruikte ook vermeldingen als "La première bière Brut au monde" en "Reims-France" en verwees naar de wijnbouwers in Reims en Epernay.
Op vraag van het Brusselse Hof van Beroep bevestigde het Europese Hof in zijn arrest dat een verwijzing in een reclameboodschap naar een soort product, en niet naar een bepaald bedrijf of een bepaald product, een vorm van vergelijkende reclame kan zijn. Over vergelijkende reclame bestaat een Europese richtlijn en volgens de Europese rechters bevat die richtlijn geen absoluut verbod op vergelijkende reclame tussen producten met een benaming van oorsprong en producten zonder een benaming van oorsprong.
De richtlijn bevat weliswaar een aantal voorwaarden (zo mag er geen oneerlijk voordeel ontstaan als gevolg van de bekendheid van een merk, een handelsnaam of een oorsprongsbenaming), maar de vergelijking kan geoorloofd zijn indien alle voorwaarden gerespecteerd worden. Het is nu aan de Belgische rechtbank om hierover een verdict te vellen.(GL)
Bron: Belga