BLID boos over klachtenopvolging dierenverwaarlozing
nieuwsBLID ondernam na de oproep meteen stappen om het dier donderdag uit zijn lijden te verlossen. Zo ver kwam het niet. De boer sleepte het dier met zijn tractor weg. Het Voedselagentschap gaat alsnog een onderzoek instellen. Het bewuste bedrijf staat bekend als 'probleemgeval' en stond al onder controle voor fouten met de oormerken van de dieren.
Dirk Blanchart van BLID twijfelt of het bewuste rund de nachtelijke versleping heeft overleefd. "Wij zijn hoe dan ook zwaar ontgoocheld dat een dier met een gebroken bil wekenlang in een wei kan liggen. Hoewel de politie op de hoogte was". Volgens Blanchart loopt er veel mis sinds de klachten over verwaarlozing bij geregistreerde dieren met oormerken zoals runderen en schapen niet meer door het ministerie van Landbouw, maar door het Voedselagentschap worden behandeld.
"Verwaarloosde honden en katten moeten wij bij de Federale Overheidsdienst Dierenwelzijn melden. Voor boerderijdieren moeten we bij het Voedselagentschap zijn. Maar die dienst is onderbemand". De BLID-voorzitter stelt zich ook grote vragen bij de opvolging die aan de klachten wordt gegeven. "Wij horen nu soms dat inspecteurs paarden- of hondenhandelaars bellen in geval van verwaarlozing. Op die manier bevoorraden wij met onze klachten de opkopers, waar de beesten dikwijls niet veel beter af zijn".
Woordvoerder Pascal Houbaert van het Voedselagentschap ontkent dat er te weinig inspecteurs zijn om zich met dierenwelzijn bezig te houden. "In iedere provincie zitten er genoeg. Maar niet alle klachten die wij ontvangen zijn gegrond. En wij geven wel degelijk feedback aan de klagers, maar de klachten moeten wel via ons officieel meldpunt binnenkomen".
Bron: Gazet van Antwerpen