nieuws

VLAM zet in op exportpromotie en 'Lekker van bij ons'

nieuws
Het is aan onze land- en tuinbouwers om voldoende, veilig, kwaliteitsvol en lekker voedsel te produceren. VLAM wacht opnieuw de taak om die voedingswaren te promoten. “In 2012 legt VLAM nog meer de nadruk op export”, zegt algemeen directeur Frans De Wachter. Het kookplatform 'Lekker van bij ons' doet zich in Vlaanderen opmerken.
15 december 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:02
Lees meer over:

Het is aan onze land- en tuinbouwers om voldoende, veilig, kwaliteitsvol en lekker voedsel te produceren. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wacht opnieuw de taak om die voedingswaren in binnen- en buitenland te promoten. “In 2012 legt VLAM nog meer de nadruk op export”, zegt algemeen directeur Frans De Wachter. Het kookplatform 'Lekker van bij ons' doet zich in Vlaanderen opmerken.

De consument zal via de website, Facebookpagina, het tv-programma Dagelijkse Kost en Het Nieuwsblad warm gemaakt worden voor ‘Lekker van bij ons’. Een initiatief dat voor de niet-eetbare producten navolging krijgt via ‘Groen van bij ons’. Naast de opfrissing of voortzetting van promotiecampagnes, staat in 2012 ook een vernieuwing van de advies- en beslissingsorganen van VLAM gepland. Deze operatie vindt eens om de vijf jaar plaats. In 2012 komt er een sectorgroep bij door de opsplitsing in bioproducten enerzijds en hoeve- en streekproducten anderzijds. “Dit is een gevolg van de toegenomen maatschappelijke relevantie van biovoeding”, legt De Wachter uit.

De verschillende sectoren brengen twee derde van de werkingsmiddelen van VLAM samen. De Vlaamse overheid en in mindere mate ook Europa zorgen voor het merendeel van de overige middelen. De promotie van landbouw-, tuinbouw- en visserijproducten wordt in 2012 begroot op 21,8 miljoen euro. Dit bedrag is omzeggens gelijk aan het begrotingstotaal in 2011. “Aan de uitgavenzijde kan drie kwart van de middelen besteed worden aan promotie. Daarvan wordt ongeveer 80 procent gereserveerd voor promotie op de eigen markt, met de overige 20 procent worden exportmarkten bewerkt”, verklaart de directeur van VLAM.

Marktonderzoek is de rode draad binnen de VLAM-werking zodat het GfK-consumentenpanel wordt uitgebreid naar 5.000 gezinnen. Export wordt één van de belangrijkste aandachtspunten in 2012. “Dat betekent het marktaandeel op bestaande markten behouden, maar vooral nieuwe markten prospecteren”, aldus De Wachter. Aangezien 2011 voor de land- en tuinbouw een jaar was met diepe dalen, heeft VLAM kunnen vaststellen dat het crisiscommunicatieplan op punt staat. De verschillende sectoren hebben reserves die op enkele dagen tijd gemobiliseerd kunnen worden om promotie te voeren en de consument voor te lichten ingeval een crisis de sector treft.

Inspanningen rond duurzaamheid zullen fel benadrukt worden in de communicatie. De ‘Vlees van hier’-campagne in 2011 was daar een eerste voorbeeld van. De campagne introduceerde het begrip flexivoor met de boodschap dat vlees eten gerust mag, maar met mate. “Hiermee spelen we in op een maatschappelijke trend waarbij de consument wel wat reserves toont tegenover vlees, maar de Vlaming vlees vooral graag blijft eten”, zegt woordvoerster Liliane Driesen. “Voor de vleessector is dit een heel andere manier van communiceren dan zij gewend zijn”, beseft directeur promotie Ludo Willems, “maar daar is veel overleg aan vooraf gegaan en ook de consument en het maatschappelijk middenveld konden deze andere klemtoon appreciëren.”

Overkoepelend voor alle sectoren wil VLAM het succes van het kookplatform 'Lekker van bij ons' verder uitbouwen. “De website werd vorig jaar verkozen tot beste site in de categorie Eten en drinken en lokt elke maand 83.000 bezoekers”, zegt Driesen. Kokend Vlaanderen wordt verder betrokken via Facebook, Dagelijkse Kost op één en recepten in Het Nieuwsblad. De gezondheidsprofessional vindt zijn gading bij de website en het magazine Nutrinews van NICE, waarbij de wetenschappelijk adviesraad borg staat voor de objectiviteit van de info. De kennis over gezondheid die vergaard wordt, zal ook aangewend worden in de promotie door VLAM.

Morgen meer over de promotieplannen per sector.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek