nieuws

VLAM focust in 2011 op duurzaamheid en export

nieuws
VLAM zal zich in 2011 meer toespitsen op duurzaamheid en export. In totaal werd een budget van 21,6 miljoen euro begroot, met 4,7 miljoen euro Vlaamse middelen. Bij de Europese Commissie heeft VLAM nieuwe projecten rond melk, conférenceperen, All day long en Bio ingediend.
10 december 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:57
Lees meer over:

VLAM zal zich in 2011 meer toespitsen op duurzaamheid en export. Het systeem van kwaliteitslabels wordt herbekeken en NICE wordt meer betrokken bij de promotiewerking van de sectoren. In totaal werd een budget van 21,6 miljoen euro begroot, met 4,7 miljoen euro Vlaamse middelen. Bij de Europese Commissie heeft VLAM nieuwe projecten rond melk, conférenceperen, All day long en Bio ingediend.

In 2011 legt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) de klemtoon op duurzaamheid. In de praktijk zal VLAM in zijn communicatie aandacht schenken aan duurzame consumptiepatronen. Samen met de vleessector wordt momenteel bekeken hoe ver de verschillende sectoren staan op het vlak van duurzaamheid en hoe VLAM over duurzame vleesconsumptie en -productie zal communiceren.

Hieraan gekoppeld zal het systeem van kwaliteitslabels herbekeken worden, in samenspraak met de andere schakels in de voedselketen. Daarnaast zal de voedingsinformatiecel (NICE) meer betrokken worden als ondersteunende dienst in de promotionele werking van de sectoren.

Een tweede klemtoon voor 2011 is export. VLAM wil zich nog meer profileren als kenniscentrum inzake exportmarkten, door meer actieve prospectie van nieuwe markten en meer intensieve samenwerking met instanties zoals Flanders Investment and Trade (FIT). Aanleiding is enerzijds de tendens naar meer protectionisme in bepaalde lidstaten, en anderzijds de (voorlopige) beslissing van de Europese Commissie om oorsprongsinformatie op de verpakking van voedingsproducten in sommige gevallen te verplichten. VLAM benadrukt dat dit een mogelijke bedreiging vormt voor exporterende landen zoals België, en wil de ontwikkelingen daarom op de voet opvolgen.

Wat financiering betreft, ontsnapt VLAM niet aan de besparingsronde van de Vlaamse overheid. Vlaamse middelen maken 22,5 procent uit van het totale budget. In 2011 zullen deze met 5 procent inkrimpen, na een verlaging van 2,5 procent in 2010 en bovenop een indexatiestop. Op die manier blijft een Vlaamse bijdrage van ongeveer 4,7 miljoen euro over. De sectorbijdragen daarentegen blijven stabiel en de Europese middelen stijgen. In totaal is voor 2011 een bedrag begroot van 21,6 miljoen euro.

Voor melk, conférenceperen, All day long (groenten en fruit) en Bio heeft VLAM nieuwe projectvoorstellen ingediend bij de Europese Commissie. De campagne ‘Melk. En ik kan tegen een stootje’ loopt af midden 2011. VLAM wil daar een vervolgcampagne aan breien die ‘Melk, voedzaam van nature’ zal heten, gericht op voedingsprofessionals enerzijds en consumenten anderzijds. Indien het voorstel goedgekeurd wordt, zal de campagne van start gaan in september 2011.

Een tweede aanvraag betreft de promotie van conférenceperen op de Duitse markt, in samenwerking met het Nederlandse Groente- en Fruitbureau. De acties zullen vooral gericht zijn op de aankopers in de Duitse distributie en op de Duitse consument. Dit programma past binnen de focus van VLAM op de diversifiëring van exportmarkten.

Ook voor de groenten- en fruitcampagne All day long, die midden 2011 afloopt, heeft VLAM een aanvraag tot vervolgcampagne ingediend. Tijdens de huidige campagne in 2011 zal meer aandacht worden besteed aan acties op de winkelvloer en de communicatie met supermarktketens. De tv-spot zal meer ter ondersteuning ingezet worden.

Een laatste Europese aanvraag betreft de campagne ‘Bio, de smaak van de natuur’. VLAM hoopt via Europese cofinanciering het budget vanaf augustus 2011 te verdubbelen, om zodoende de crossmediale campagne verder te kunnen uitbouwen. Indien de aanvraag goedgekeurd wordt, zal de nieuwe driejarencampagne in het najaar van 2011 van start gaan. Het biologische productenverhaal past binnen het duurzaamheidsverhaal dat VLAM in 2011 nog meer zal uitdragen.

Tenslotte kondigt VLAM aan in 2011 het interactieve kookplatform www.lekkervanbijons.be verder uit te bouwen, een nieuwe campagne te starten rond verwerkte groenten en een nieuwe versnijding uit de varkenscarré te promoten.

Het volledige jaarprogramma kan je hier raadplegen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek