Tyson brengt antibioticavrije kip op de markt
nieuwsVolgens onderzoek van Tyson vindt 91 procent van de consumenten het belangrijk om kippenvlees te kunnen kopen van dieren die niet behandeld werden met antibiotica. Het bedrijf heeft daarom een grote reclamecampagne opgestart om zijn maatregel aan de consumenten mee te delen. Voor de campagne, inclusief paginagrote advertenties in dagbladen, werd meer dan 52 miljoen euro uitgetrokken.
Het eerste vlees van antibioticavrije kippen werd twee weken geleden naar winkels verscheept, de verkoop ervan zou intussen gestart zijn. Dit vlees zit in nieuwe verpakkingen die duidelijk aangeven dat het om antibioticavrije producten gaat. Tyson zegt wel dat het alleen stopt met het op grote schaal toedienen van antibiotica. Zieke dieren zullen nog steeds behandeld worden. Maar dat zal maar op kleine schaal gebeuren en het vlees van deze dieren zal niet verkocht worden in de nieuwe verpakking, zo luidt het. Het antibioticavrije vlees is iets duurder dan de klassieke kip, "maar kost minder dan het bedrag dat consumenten zeggen te willen betalen".
Om de antibioticavrije kip op grote schaal te produceren, worden twintig productiefaciliteiten omgeschakeld. Het gaat om bijna de helft van de bedrijfsvestigingen. Over het prijskaartje van deze operatie is niks bekend.(KS)
Meer informatie: All Tyson® Brand Fresh Chicken to be "Raised Without Antibiotics"