Nieuwe VLAM-campagnes kunnen rekenen op EU-steun
nieuwsHet Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) mag rekenen op 2,74 miljoen euro Europese subsidies voor drie nieuwe promotiecampagnes. De vleessectoren bundelen vanaf half oktober hun krachten om de verschillende kwaliteitslabels te promoten. Tegelijk gaat ook de nieuwe consumentencampagne voor verse aardappelen van start en begin 2011 worden verwerkte groenten gepromoot.
Eerder raakte al bekend dat de Europese Commissie 19 campagnes goedkeurde in 14 lidstaten om landbouwproducten te promoten bij EU-burgers. De Europese Unie zal de helft bijdragen aan het totaal voorziene budget van 60,6 miljoen euro. Nu is ook VLAM zeker van Europese subsidies voor haar nieuwe promotiecampagnes.
VLAM lanceert in oktober een koepelcampagne met de drie labels Meritus, Certus en BCV als uithangbord. Met dezelfde stijl als die van de algemene campagne worden ook ook afzonderlijke acties uitgewerkt voor de individuele labels. VLAM acht een sterke, gezamelijke aanpak het meest aangewezen aangezien de boodschap, doelgroep en de kopers van de verschillende labels sterk gelijklopend zijn.
Consumenten krijgen door de koepelcampagne een beter overzicht van de verschillende labels en een gezamelijke aanpak is meer kostenefficiënt. De slogan van de nieuwe campagne luidt 'Meritus. Certus. BCV. Uw garantie op vlees van topkwaliteit.'. De boodschap is dat kwaliteitssystemen voor vlees van topkwaliteit zorgen en op elk niveau streng gecontroleerd worden. VLAM wil het vertrouwen in de vleesproductie naar 60 procent opkrikken en een grotere voorkeur creëren voor kwaliteitsvlees.
De campagne kan de volgende drie jaren rekenen op een totale subsidie van bijna 1,9 miljoen euro. VLAM zet diverse kanalen in om de consumenten die vlees aankopen te bereiken: tv-spots, sponsoring van kookprogramma's, magazines, een infobrochure en een online wedstrijd. Telkens wordt verwezen naar de nieuwe website: www.kwaliteitsvlees.be.
VLAM gaat de volgende drie jaren samen met enkele buitenlandse partners ook campagne voeren voor verse aardappelen en verwerkte groenten. Voor beide campagnes werd een gemeenschappelijk promotieconcept uitgewerkt. Naast het koepelconcept heeft elke partner voldoende vrijheid om eigen accenten te leggen.
Vlaanderen (VLAM), Wallonië (APAQ-W), Frankrijk (CNIPT) en het Verenigd Koninkrijk (Potato Council) hebben hun krachten gebundeld rond een promotiecampagne voor verse aardappelen. De Europese Commissie geeft VLAM hiervoor een subsidie van 570.000 euro. De doelstelling van de campagne is het volumeaandeel van verse aardappelen ten opzichte van verwerkte aardappelen, droge deegwaren en rijst te verdedigen en consumenten te overtuigen dat aardappelen passen in de moderne keuken. Centraal in de campagne staat de website www.aardappel.be die in een nieuw kleedje wordt gestopt. Er zal ook een aardappelspotje op tv te bekijken zijn en er worden aardappelkookboekjes verspreid.
Voor de promotie van verwerkte groenten krijgt VLAM een subsidie van 282.000 euro. VLAM, Unilet uit Frankrijk en het GroentenFruit Bureau uit Nederland zetten hun schouders onder een gezamelijk project dat de consument moet overtuigen van de voedingswaarde van groenten uit diepvries, blik of glas. De campagne gaat in januari 2011 van start met advertenties in magazines. Daarnaast wordt de campagne met posters en brochures ook doorgetrokken naar de wachtkamer van huisartsen. Tot slot wordt de website www.makkelijkegroenten.be aangevuld met extra informatie.