Nederlandse koolzaadoliemolen in oktober operationeel
nieuwsDe Europese Unie heeft een richtlijn uitgevaardigd waarbij de lidstaten worden opgeroepen om in 2005 twee procent van alle fossiele transportbrandstoffen te vervangen door biobrandstoffen. In 2010 moet dat 5,75 procent zijn. Biobrandstoffen zijn schoner dan fossiele brandstoffen en zijn onuitputbaar.
In een aantal landen worden tastbare inspanningen geleverd om het gebruik van zuivere plantenolie in de transportsector te introduceren. In Duitsland lopen al meerdere locomotieven op pure plantaardige olie. In de VS werd succesvol geëxperimenteerd om zuivere soja-olie als brandstof voor vliegtuigen in te zetten. Met wat geluk is in oktober de eerste koolzaadoliemolen in Nederland operationeel. Het Nederlandse ministerie van Financiën heeft accijnsvrijstelling verleend voor de afzet van de biobrandstof uit dat project.
In Vlaanderen kreeg landbouwer Jozef Missotten uit Heers een gelijkaardige accijnsvrijstelling voor een proefproject. Zijn wagen en bestelwagen reden op de zelf geproduceerde koolzaadolie en het schroot dat na de persing overbleef, werd gebruikt als veevoeder. Missotten probeert nu de toestemming te krijgen om de koudgeperste olie op grotere schaal in te zetten via een mobiele pers- en zuiveringsinstallatie. "Maar zolang er geen rechtszekerheid is, kunnen we de investering niet aangaan", besluit de boer.
Meer informatie: NOS-interview met Hein Aberson van Solaroilsystems
Lees ook: geVILT: Energieteelten in Vlaanderen niet evident geVILT: "Biomassa verdient politieke stimulansen"