nieuws

De Lijn gaat experimenteren met brandstofcelbus

nieuws
Sinds vorig jaar rijden er 20 bussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn op pure plantaardige olie en dit jaar moeten er daar nog eens 50 bijkomen. Maar De Lijn experimenteert niet alleen met bussen op biobrandstoffen, ook naar brandstofcelbussen wordt vol verwachtingen uitgekeken. In het najaar start De Lijn een proefproject.
3 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Sinds vorig jaar rijden er 20 bussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn op pure plantaardige olie en dit jaar moeten er daar nog eens 50 bijkomen. Maar De Lijn experimenteert niet alleen met bussen op biobrandstoffen, ook naar brandstofcelbussen wordt vol verwachtingen uitgekeken.

In het najaar start De Lijn een proefproject met een hybride brandstofcelbus, een bus zonder schadelijke uitstoot die wordt aangedreven op waterstof. Het gaat om een prototype van busbouwer Van Hool uit Koningshooikt. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) dinsdag in de commissie Mobiliteit bevestigd op een vraag van VLD-parlementslid Annick De Ridder.

De Lijn moet volgens Van Brempt een "voortrekkersrol" spelen op het vlak van het experimenteren met nieuwe en milieuvriendelijke voertuigtechnologieën. Vandaar dat De Lijn interesse betoont in brandstofcelbussen. Die worden aangedreven op waterstof en stoten alleen zuivere waterdamp uit. Volgens Van Brempt wil De Lijn eind dit jaar, tegen november, beginnen met een proefproject van zes maanden.

Busbouwer Van Hool stoomt daarvoor een prototype klaar. De ontwikkelingskost van dat prototype bedraagt zo'n drie miljoen euro. Omwille van die hoge kostprijs wordt de bus niet gekocht, maar geleased. Onlangs werden in het Amerikaans Oakland, in Californië, de allereerste brandstofcelbussen in gebruik genomen. Ook toen was de Belgische busbouwer Van Hool van de partij.

Toch heeft Vlaanderen geen kans of wereldprimeur gemist, benadrukt Van Brempt. Zo behoort de bus die bij Van Hool gebouwd wordt voor De Lijn al tot een nieuwe generatie brandstofcelbussen. Zo moest in het Amerikaanse project de brandstofceltechnologie nog worden ingepast in een bestaande busconstructie, terwijl in het Vlaamse project van bij het begin rekening wordt gehouden met de vereisten van de brandstofceltechnologie. Enkel de brandstofcel wordt niet door Van Hool zelf geleverd. "De bus van De Lijn wordt dus de eerste volledig geïntegreerde bus met brandstofcel ter wereld", aldus Van Brempt.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek