Broers Lampaert tonen hoe fietsen en tractors samen de weg op kunnen

“Ik kan rapper rijden met mijn fiets dan mijn broer met de tractor. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat altijd moet doen”, zegt Yves Lampaert in de nieuwe campagne van Boerenbond en Landelijke Gilden rond verkeersveiligheid. De profwielrenner en boerenzoon zet enkele tips op een rijtje.

23 juni 2022  – Laatste update 23 juni 2022 17:06
Lees meer over:

Fietsers, voetgangers en tractorbestuurders… het is soms een moeilijke combinatie. Allemaal maken ze intensief gebruik van landelijke wegen. “We zetten in op het verhogen van het wederzijds respect tussen de tractorbestuurders en de andere weggebruikers en meer specifiek: fietsers en voetgangers”, klinkt het bij Boerenbond, die bij de start van het zomer- en oogstseizoen extra aandacht vestigt op verkeersveiligheid op het platteland.

Door deze doelgroepen dichter bij elkaar te brengen, hoopt de landbouworganisatie het risico op ongevallen verder te verminderen. “De bedoeling is dat onze leden de verkeersgevaren beter kunnen inschatten en zich beter kunnen verplaatsen in de situatie van recreanten die in contact komen met landbouwverkeer. Aan de andere kant hopen we ook de recreanten te kunnen beïnvloeden om de gevaren van tractoren beter in te schatten en meer begrip op te wekken voor het landbouwverkeer om zo conflicten en gevaren te voorkomen.”

Boerenbond zal alvast werk maken van sensibiliseringsacties naar de bestuurders van landbouwvoertuigen. Enkele speerpunten zijn: snelheid in dorpskernen, omvang van machines, dubbel gebruik van verkavelings- en veldwegen, modder op de weg en gsm-gebruik achter het stuur.

Bekijk het campagnefilmpje met de broers Lampaert:

Enkele tips

  1. Kruisen van een tractor in groep: Het is aangeraden om bij het kruisen van een tractor (of gelijk welk voertuig eigenlijk) altijd allemaal één kant van de weg te kiezen. Op die manier moet de tractor de veiligheid maar aan één zijde garanderen en kan hij voldoende uitwijken aan de andere kant.

  2. Vooruitsteek: Meer en meer dragen tractoren ook machines in de hefinrichting vooraan aan de tractor. Als zo’n tractor op de baan komt, zien de potentiële tegenliggers eerder de machine dan de chauffeur. Hou er rekening mee dat de chauffeur jou niet kan zien. Wacht dan ook met passeren tot je oogcontact hebt met de bestuurder.

  3. Uitzwenken: Machines kunnen ook achteraan ver uitsteken, denken we bijvoorbeeld aan een lange ploeg. Zolang de tractoren rechtdoor rijden, schuilt hierin weinig gevaar. Zodra echter de tractor een bocht neemt, kunnen deze machines heel ver uitzwenken en andere (zwakke)weggebruikers verrassen. Hou daarom altijd heel goed de richtingaanwijzers van de trekker in de gaten en schat de gevaren goed in bij het passeren van een tractor die ergens wil indraaien.

  4. Stayeren: kom alsmaar vaker voor. Omdat tractoren niet vlug rijden, is het voor fietsers soms verleidelijk om vlak na een tractor met werktuig te rijden zodat ze genieten van het aanzuigeffect. In sommige gevallen grijpen fietsers bijvoorbeeld een werktuig, zoals een kar, ook vast om zich te laten meetrekken. Uiteraard is dit verboden, maar het kan ook extreem gevaarlijk zijn als het voertuig remt of een ander manoeuvre uitvoert.

  5. Wederzijds respect: Landbouwers gebruiken de landelijke wegen om hun velden te bereiken, zwakke weggebruikers gebruiken dezelfde wegen om aan recreatie te doen of om in een aangename omgeving naar hun werk te fietsen. De wegen zijn vaak smal en dus kan het wel eens tot conflicten of gevaarlijke situaties komen. Met wederzijds respect kunnen deze situaties vermeden worden. Denk eraan dat tractoren niet zo wendbaar zijn als auto’s. Door hun gewicht komt er bij het remmen ook veel energie vrij. Het is voor de tractor dan ook een hele inspanning om tot stilstand te komen om vervolgens opnieuw op te trekken.

  6. Getrokken machines of karren: Net zoals bij vrachtwagen (of auto’s) worden tractoren vaak uitgerust met getrokken machines of karren. Bij het afslaan van een trekken hebben die karren dan ook de neiging om de binnenbocht te nemen. Laat je hierdoor niet verassen. Anders dan andere voertuigen nemen tractoren soms een afslag waar andere weggebruikers het niet verwachten. Dit bijvoorbeeld bij het oprijden van percelen. Wees dus bij tractoren extra alert, ze maken soms manoeuvres waar andere voertuigen dat nooit doen.

  7. Dode hoek: Tractoren hebben een heel beperkte dode hoek. Tractorbestuurders zitten vrij hoog en centraal en hebben dus een heel goed overzicht. Let wel op met oogstmachines: deze hebben soms een dode hoek vlak voor zich. Oogcontact maken met de bestuurder is cruciaal om uit te sluiten dat je je buiten het gezichtsveld van de chauffeur bevindt.

  8. Eigen veiligheid: Als zwakke weggebruiker moeten we ook werken aan de eigen veiligheid. Het is een cliché, maar wees altijd goed verlicht. Een fluohesjes doet daarbij wonderen. Daarnaast is het erg belangrijk om attent te zijn in het verkeer, dat kan volgens mij niet met muziek in de oren. Op die manier mis je heel wat omgevingsgeluid die je kan waarschuwen op aankomend gevaar, zoals een tractor.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek